Aleš Michl svůj komentář začal příkladem úspěšné české malosériové výroby kol Festka, aby ilustroval důležitost marže. „Marže je důležitá. Apple třeba loni ve čtvrtém čtvrtletí měl podíl na trhu prodaných chytrých telefonů v celém světě 18 procent, Samsung prodával víc. Ale Apple bral 87 procent ze všech zisků výrobců mobilů – díky velké marži, o které se může ostatním jen zdát,“ píše ekonom Michl.
Poté čtenáři poskytuje výčet top deseti českých výrobků, které šly v roce 2017 v největším objemu na export. Jde povětšinou o různé komponenty do větších celků, jako například autodíly. „První jsou auta, ale pak to jsou hlavně součástky, díly, polotovary. Děláme super výrobky. Ale tím, že většina jsou díly, můžeme si nechat zdát o marži, jakou má Apple. Produktů typově jako Festka bychom potřebovali více – dá se na nich hodně vydělat,“ vysvětluje Michl.
„Řada českých firem připomíná domestiky pro německé firmy – dáváme jim dodávky, smontují to, přidají si marži a vyvezou to do Číny, Ameriky nebo zbytku Evropy. Na tohle dojela Itálie. Její export se strukturou hodně podobá čínskému. Překrytí italského a čínského exportu je nyní kolem 59 procent. Pro srovnání, Německo má s Čínou shodný export ze čtyřiceti procent. V Česku se to moc neměří – poslední data jsou za rok 2008, kdy ta podobnost s Čínou vycházela podobně jako v Německu,“ vypočítává ekonom Michl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs