Centrum paní Romancovové vymyslelo velkolepý projekt, jak čelit dezinformacím. Jenže je prý k ničemu, autoři to nedomysleli

28.01.2017 7:40 | Zprávy

Boj s dezinformacemi má v popisu práce nově vzniklé Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám, které vzniklo při Ministerstvu vnitra. Z průzkumů i názorů odborníků vyplývá, že nejcitlivější na dezinformace je starší generace, která je zároveň voličsky velmi silná. Jenže ze současného nastavení centra se nedá soudit, že by se na její zástupce dokázalo zaměřit. Na Twitteru, kde plánuje centrum operovat, se jich pohybuje sotva několik tisíc, upozorňuje dnešní Mladá fronta Dnes.

Centrum paní Romancovové vymyslelo velkolepý projekt, jak čelit dezinformacím. Jenže je prý k ničemu, autoři to nedomysleli
Foto: Hans Štembera
Popisek: Důchodkyně, ilustrační foto

Největší tendenci považovat za pravdivé zprávy šířené takzvanými dezinformačními weby má v Česku generace šedesátníků a starších. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM, v němž oslovení posuzovali pravdivost výroků vyplývajících ze zpráv šířených na dezinformačních webech. V průměru je za pravdivé označila čtvrtina oslovených. Mezi lidmi nad šedesát to však byla skoro třetina, píše list.

„Senioři jsou skutečně náchylní podléhat různým formám manipulace, ať už se jedná o propagandu, nebo podvodné prodejní metody,“ říká Jiří Palyza, výkonný ředitel Národního centra bezpečnějšího internetu. Starší lidé jsou podle něj zvyklí na pravidlo „co je psáno, to je dáno“.

Starší generace v Česku přitom platí za voličsky velmi silnou skupinu. V roce 2011 u nás žilo podle Českého statistického úřadu přibližně 2,4 milionu obyvatel ve věku nad 60 let. A u posledních sněmovních voleb se účast této generace pohybovala okolo osmi procent nad průměrem, podotýká Mladá fronta Dnes.

„Starší lidé na internetu fungují spíše na mailu,“ říká mediální expert Josef Šlerka. Prostřednictvím mailu si mezi sebou přeposílají hromadně zprávy vysvětlující v pár odstavcích to, proč je islámské náboženství zlo nebo proč migrační krizi organizují Spojené státy s cílem oslabit Evropu.

Jenže centrum se minimálně prozatím plánuje spolehnout na své webové stránky a účet na sociální síti Twitter, upozorňuje list. Jenže Twitter v Česku podle odhadů používá jen přibližně 300 tisíc lidí. Generace nad 60 let tvoří jedno až dvě procenta z nich.

„Silně o tom pochybuji,“ odpovídá na otázku, jestli může tímto způsobem centrum starší generaci před dezinformacemi nějak ochránit, Miloš Gregor, který se na Masarykově univerzitě specializuje na politický marketing.

Když už starší generace nějakou sociální síť užívá, je to Facebook, který u nás má asi čtyři miliony uživatelů, z nichž nad 60 let na něm je podle odhadů asi čtvrt milionu, poznamenává list.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

VIDEO Šok pro Leyenovou. Ukrajina a Green Deal. V Bruselu málem řekli NE

4:44 VIDEO Šok pro Leyenovou. Ukrajina a Green Deal. V Bruselu málem řekli NE

Europoslanec Ivan David se dělí o své postřehy ze středečního zasedání EP, během kterého byla vyslov…