Na co je slovenský mýtný systém kromě hanby? Člověk si musí nejprve promnout oči, jestli dobře vidí. Je překvapující, kolik peněz stát stále platí za provoz mýtného systému, místo investic do nových silnic na Slovensku, konstatuje hned úvodem otevřeně článek v Trendu. Náklady na slovenský mýtný systém totiž stále přesahují 50 procent výnosů! Již dávno to ale mělo být jiné. Stát měl firmě SkyToll, provozující slovenské mýto, platit podle plánu už jen 12 procent z výnosů, píše slovenský magazín Trend.
Časopis se ještě vrací k ne úplně jednoznačnému výběrovému řízení na slovenské mýto a připomíná kritické články v novinách i časopisech v letech 2008–2010. Vyhrála firma s nejdražší nabídkou, ostatní byli vyloučeni… Tehdy se řešilo i to, komu vítězná firma vlastně patří. „Finanční skupina se svými ukrytými firmami v zemích daňových rájů dělala dýmovou clonu pro oligarchu v pozadí. Ani dnes nevíme, komu vlastně peníze ze slovenského mýta patří. Když se přihlásí někdo, kdo by měl být vlastníkem společnosti SkyToll, nedá se mu věřit, po tolika neupřímnostech, ani nos mezi očima,“ konstatuje Trend.
Odhady, kolik stát vydělá na mýtě, se přitom neustále zhoršují, náklady na systém rostou, konstatuje slovenský magazín Trend. Stát z mýta nemá ani zdaleka takové příjmy, které na začátku slibovali slovenští politici. Časopis to dokumentuje zveřejněnými plány a realitou:.
Plán: Roční výnosy z elektronického mýta měly dosáhnout 200 milionů eur již v roce 2012, tedy v třetím roce fungování. Optimisticky to předpovídala slovenská vláda v roce 2009, krátce před zahájením fungování elektronického mýta.
Realita: V roce 2012 byly výnosy na úrovni 155 milionů eur. Slibovaných 200 miliónů slovenské mýto nepřineslo ani v jinak ekonomicky úspěšném roce 2016.
Plán: Během třináctileté smlouvy měly hrubé výnosy z mýta dosáhnout čtyři miliardy eur.
Realita: Hrubé výnosy za prvních sedm let dosáhly 1,2 miliardy eur. Pokud by se meziročně zvyšovaly stejnou rychlostí jako v úspěšném roce 2016, tak by na konci smlouvy dosáhly kumulativně ne čtyři, ale 2,4 miliardy eur. Slovenské ekonomice se přitom daří o moc víc, než se předpokládalo.
Plán: Odměna provozovatelům měla být nejvýše 40%, později, po zaplacení investic, 12%.
Realita: V roce 2016 dosáhly náklady firmy SkyToll skoro padesát procent z vybraného mýta. Slovenská Národní dálniční společnost tak po odečtu hrůzostrašných nákladů získala jen asi 90 milionů eur, tedy výrazně méně oproti původním předpokladům.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas