„Nové letouny nám umožní posunout letecký výcvik na zcela novou úroveň. S jejich nasazením nejen zlepšíme efektivitu výcviku, ale především připravíme naše piloty na složité úkoly, které je čekají s přechodem na moderní technologie, jako jsou stíhací letouny F-35,“ uvedl Jiří Protiva, ředitel státního podniku LOM Praha, který výcvikové centrum provozuje.
Letoun Aero L-39NG je pokročilou verzí legendárního cvičného stroje L-39 Albatros, který sloužil desítkám armád po celém světě. Modernizovaná verze přináší celou řadu technických vylepšení, které z něj dělají ideální platformu pro výcvik pilotů čtvrté i páté generace letounů. Skyfox je vybaven moderní avionikou, novými motory a integruje pokročilé systémy pro simulaci reálných bojových podmínek. Navíc má oproti svému předchůdci delší životnost a nižší provozní náklady.
„Platforma Skyfox nabízí špičkové letové vlastnosti a díky moderní avionice umožňuje efektivní výcvik, který odpovídá nárokům na piloty budoucnosti. Skyfox je ideální nejen pro přípravu pilotů letounů čtvrté generace, jako jsou Gripeny, ale také pro trénink budoucích pilotů F-35,“ vysvětlil Viktor Sotona, generální ředitel výrobce Aero Vodochody.
Česká armáda již objednala čtyři nové letouny Skyfox, přičemž další čtyři jsou v opci. Nové stroje postupně nahradí dosluhující Albatrosy, které dlouhá léta sloužily pro výcvik vojenských pilotů. Díky strategickému rozhodnutí české armády pořídit letouny F-35 se Česko dostává do výjimečné pozice na mezinárodní scéně. V nadcházejících letech budou letouny páté generace F-35 postupně zaváděny do výzbroje armád několika evropských států. Česká republika tak vidí ve Skyfoxu klíčový nástroj, jak stát se jedním z hlavních výcvikových center pro piloty těchto moderních strojů.
„V Evropě bude během několika let operovat několik stovek letounů F-35 v rámci států NATO. To nám poskytuje unikátní příležitost nabídnout naše výcvikové kapacity i mezinárodním partnerům. Česká republika má potenciál stát se výcvikovou velmocí v rámci přípravy pilotů pro stroje F-35,“ dodal Jiří Protiva.
České Centrum leteckého výcviku má bohaté zkušenosti s výcvikem pilotů nejen pro českou armádu, ale i pro zahraniční partnery. V minulosti se zde připravovali piloti z různých zemí včetně Iráku, Nigérie či Slovenska. Od vzniku CLV zde bylo vyškoleno přes 200 zahraničních pilotů, a s příchodem modernizovaných letounů Skyfox se očekává, že tento počet ještě vzroste.
Vedle toho, že se Skyfox stane důležitým nástrojem pro české vojenské letectvo, jeho zavedení také přináší nové možnosti pro český letecký průmysl. Spolupráce mezi společností Aero Vodochody a státním podnikem LOM Praha je považována za strategicky významnou, protože české firmy díky ní získávají přístup k zakázkám na mezinárodní úrovni.
„V rámci této spolupráce se Česká republika profiluje jako lídr v oblasti leteckého výcviku a produkce moderních letounů. Naše ambice jsou vysoké a vidíme zde velký potenciál k růstu,“ doplnil Viktor Sotona.
V budoucnu se očekává, že český letecký průmysl bude stále více propojen s mezinárodními projekty, které budou zahrnovat jak vývoj nových technologií, tak i výcvik pilotů z různých částí světa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný