Jakub Kalenský začal v roce 2015 pracovat ve skupině, která si v Bruselu klade za cíl bojovat proti ruské propagandě směřující do Evropské unie. Kalenský studoval ruštinu, takže si může přečíst zprávy ruských státních médií v originále. A všiml si toho, jak jsou některé české zprávy, které se objevují např. na serverech Aeronet, AC24 nebo Protiproud, podobné těm ruským originálům. „Také tam vidíš: ‚hordy migrantů na příkaz Angely Merkelové islamizují Evropu‘ a takovéhle věci,“ poznamenal host serveru.
„Když pak vidíš takový ty zprávy komentátorů typu (Jan) Schneider, Klaus mladší, (Jaroslav) Foldyna, kteří se tváří, jak mají ty nezávislé informace, a víš, že sis to přečetl před týdnem nebo před měsícem v ruských státních médiích, tak ti dojde, že se tady děje něco zvláštního,“ pokračoval Kalenský v rozhovoru s Jindřichem Šídlem.
Týden co týden věnoval pozornost tomu, co se objevovalo v ruských médiích, a srovnával to s informacemi, které se objevily v jiných evropských zemích včetně Ukrajiny, Gruzie či Běloruska nebo na Kavkaze. Do Gruzie prý např. pronikají z Ruska zprávy o tom, že z vás Brusel udělá homosexuály. Pokud budou lidé vědět, že z nich EU opravdu neudělá homosexuály, ale zaplatí v zemi nové školy, tak lidé přestanou ruské propagandě věřit.
Ruská média prý dostávají pokyny k tomu, jak mají podávat informace. Dostávají je přímo z Kremlu s cílem oslabit instituce na Západě. Odvracejí tak pozornost od domácích, ruských problémů. „Co uděláš v momentě, kdy jsi absolutně neschopný reformovat svoji vlastní ekonomiku, jsi neschopný zařídit, aby se tvým lidem žilo lépe, ty máš naprosto nulovou možnost zlepšit svoji pozici. Jediné, co ti zbývá, je oslabovat soupeře,“ popsal motivaci Kremlu. „V pátek v poledne jsou v Kremlu porady. Prezidentská administrativa má kolem stolu hlavní novináře, kterým předává informace, jak informovat o volbách na Ukrajině, ve Spojených státech nebo v Česku,“ pokračoval v popisu situace někdejší novinář.
V podstatě jde o politickou reklamní kampaň, ke které ruská strana využívá i některé nespokojené západní politiky, kteří říkají věci, jež se hodí ruské straně do krámu. „Někteří se pak dostanou zpátky do funkce, třeba až prezidenta,“ uvedl Kalenský.
Kremelské vedení prý do této reklamní kampaně nalévá miliony korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp