„Není to dlouho, šel jsem po lesní cestě, pohoda, relaxoval jsem si a najednou kolem mě profičel cyklista. Kdybych náhodou udělal krok stranou, smete mě. Není to výjimečný případ,“ začal na úvod příběhem Nešpor. „Kolo není bezpečná věc ani pro ostatní, ani pro toho, kdo na něm jede. Já sám jsem jezdil na kole, ale včas jsem toho nechal,“ zmínil. Oba poslanci se poté vyznali k tomu, že na kole jezdí.
„Alkohol a sport, to nejde k sobě. Jízda na kole dost dehydratuje. Je to fyzicky náročná aktivita. Já naše pacienty před cyklistikou varuji. To kolo s tím alkoholem opravdu dohromady nejde. Ten cyklista může také jet v klidu 40 km/h, což je rychlost automobilu. A navíc je nechráněn ze všech stran. Takové ty řeči o těch strejcích, kteří míří z vinného sklípku...“ pozastavil se Nešpor.
Ferjenčík následně vyjádřil naopak souhlas s tím, že by cyklistům alkohol povolil. „Myslím si, že když se bavíme o cyklostezkách a silnicích III. a nižších tříd... Navíc se to úplně běžně děje. Myslím si, že to není významný problém, který by měla postihovat policie. Nic by se nestalo, kdybychom to povolili,“ sdělil Ferjenčík.
Kolovratník se však na Ferjenčíka rozzlobil. „To je nepochopení celé té problematiky. Policisté dnes nepostihují jedno malé pivo. Faktická nula reálně nulou není. Máme přirozenou hodnotu alkoholu v těle. Druhá věc, kterou vidím jako problematickou, je, že místní komunikace často přecházejí v jiné typy komunikací. A já bych pak najednou musel jít asi pěšky. Ale lidé by se v tom nemuseli orientovat,“ poznamenal.
„Když budeme vědět, že nula už není nulou, tak spousta lidí řekne, dej si ještě jedno, dej si ještě skleničku, a ta míra nebezpečnosti se může zvýšit,“ dodal s tím, že alkohol je podle něj věc zbytná.
„Alkohol za volantem i u cyklistů může ohrozit je samotné i jejich okolí. Co se týče vodáků, byla chyba, že to poslanci schválili, ale když vodák udělá chybu, tak se nejvýš utopí. Ten cyklista může ohrozit chodce i řidiče auta. Ten se může chtít vyhnout a smést třeba celou mateřskou školku na chodníku,“ poznamenal Nešpor. „Není dobré, že politici z té nuly ukrajují a budou chtít 0,1 promile i pro řidiče,“ dodal.
Proti příkladu Nešpora se následně ohradil Ferjenčík. „U zákonů je potřeba vyvážit státní represi a odpovědnost člověka,“ uvedl. Podle jeho slov jsou lidé do 0,5 promile schopní vyhodnotit svůj stav. A poukázal například na nebezpečí u nevyspalých řidičů.
Kolovratník i Ferjenčík pak hovořili o možném sněmovním kompromisu, kdy by došlo k povolení pouze na cyklostezkách. „Chodci také mohou chodit opilí libovolně, takže ta regulace je silně nepřiměřená,“ podotkl Ferjenčík. „Zákony mají být nastavené tak, co lidé považují za správné a za normální,“ řekl závěrem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef