Výběrová řízení jsou fenoménem současnosti. Vypisují se úplně na všechno, od miliardových zakázek až po vydláždění obecního plácku. Někdy se jedná o statisíce, někdy o miliardy. Přesto trpí stejnými neduhy. Díky mnoha odvoláním jsou zdlouhavá, výsledky nejisté. Politici, kteří je vyhlašují, jsou v permanentním ohrožení trestního stíhání.
Protože nikdo nic lepšího zatím nevymyslel, určitě se například dočkáme dalších zrušení výběrových řízení v posledním momentě a pro nedostatek času pověřením práce současného provozovatele. Aktuálním příkladem je výběr firmy na zajištění fungování datových schránek. Miliardový tendr byl zrušen a za stejných podmínek pověřen touto prací dosavadní provozovatel společnost O2. Je to podobný případ jako nedávno výběrové řízení na provozovatele českého mýta, kdy pro nedostatek času byl na tři roky prodloužen kontrakt firmě Kapsch. Ke cti ministerstva dopravy a rakouské firmy Kapsch, kteří smlouvu dojednali, je nutné přiznat, že je pro stát daleko výhodnější než ta předchozí. Přesto se ocitla pod velkou palbou kritiky, především slovenské společnosti SkyToll, která má, podporovaná některými českými politiky, na české mýto velký zálusk.
Stát nebere na vědomí rozhodnutí poradenské firmy, kterou si sám platí
Stranou zájmu není ani nové připravované výběrové řízení na provozovatele výběru českého mýta. Mělo by být vyhlášené ještě současnou vládou někdy v létě a již dnes se proti němu bouří jak dopravci, tak někteří odborníci. Jde především o vybírání mýta na dalších 900 kilometrech silnic první třídy. To je ale pro stát nevýhodné a nesouhlasí s tím ani poradenská firma Deloitte, kterou si stát platí právě za přípravu výběrového řízení na nového provozovatele českého mýta.
Samořídicí automobily a český návrat do hluboké minulosti
V době nastupujících autonomních - samořídicích vozidel, elektromobilů a konceptů sdílení aut je diskuse zaměřená na konkrétní typy mýtných technologií jako návrat do doby před patnácti lety, kdy se v Evropě rodily první mýtné systémy. Budoucnost je naopak v začlenění mýtných systémů do podstatně širší inteligentní dopravní infrastruktury komunikující s vozidly, která již dnes vzniká právě kvůli kooperativním a autonomním vozidlům a přicházejícím konceptům mobility jako služby.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas