Výběrová řízení jsou fenoménem současnosti. Vypisují se úplně na všechno, od miliardových zakázek až po vydláždění obecního plácku. Někdy se jedná o statisíce, někdy o miliardy. Přesto trpí stejnými neduhy. Díky mnoha odvoláním jsou zdlouhavá, výsledky nejisté. Politici, kteří je vyhlašují, jsou v permanentním ohrožení trestního stíhání.
Protože nikdo nic lepšího zatím nevymyslel, určitě se například dočkáme dalších zrušení výběrových řízení v posledním momentě a pro nedostatek času pověřením práce současného provozovatele. Aktuálním příkladem je výběr firmy na zajištění fungování datových schránek. Miliardový tendr byl zrušen a za stejných podmínek pověřen touto prací dosavadní provozovatel společnost O2. Je to podobný případ jako nedávno výběrové řízení na provozovatele českého mýta, kdy pro nedostatek času byl na tři roky prodloužen kontrakt firmě Kapsch. Ke cti ministerstva dopravy a rakouské firmy Kapsch, kteří smlouvu dojednali, je nutné přiznat, že je pro stát daleko výhodnější než ta předchozí. Přesto se ocitla pod velkou palbou kritiky, především slovenské společnosti SkyToll, která má, podporovaná některými českými politiky, na české mýto velký zálusk.
Stát nebere na vědomí rozhodnutí poradenské firmy, kterou si sám platí
Stranou zájmu není ani nové připravované výběrové řízení na provozovatele výběru českého mýta. Mělo by být vyhlášené ještě současnou vládou někdy v létě a již dnes se proti němu bouří jak dopravci, tak někteří odborníci. Jde především o vybírání mýta na dalších 900 kilometrech silnic první třídy. To je ale pro stát nevýhodné a nesouhlasí s tím ani poradenská firma Deloitte, kterou si stát platí právě za přípravu výběrového řízení na nového provozovatele českého mýta.
Samořídicí automobily a český návrat do hluboké minulosti
V době nastupujících autonomních - samořídicích vozidel, elektromobilů a konceptů sdílení aut je diskuse zaměřená na konkrétní typy mýtných technologií jako návrat do doby před patnácti lety, kdy se v Evropě rodily první mýtné systémy. Budoucnost je naopak v začlenění mýtných systémů do podstatně širší inteligentní dopravní infrastruktury komunikující s vozidly, která již dnes vzniká právě kvůli kooperativním a autonomním vozidlům a přicházejícím konceptům mobility jako služby.
V České republice nám nechybí mýtný systém, který zpoplatní každou okresku. Chybí nám dokončená dálniční síť, na které je doprava rychlá, bezpečná, pro lidi pohodlná a pro firmy ekonomická. Otevření dálnice D8 odvedlo přes 70 % nákladních vozidel a autobusů ze zpoplatněné silnice první třídy kolem Labe na novou dálnici. Tento příklad, ale i další zkušenosti z desetiletého provozu mýta jasně ukazují, že nákladní dopravci jsou ochotni platit mýtné na kvalitních dálnicích.
Stát by mohl svůj mýtný systém provozovat sám, tak to funguje v Rakousku
Jedinou správnou strategií je proto co nejrychleji dostavět chybějící dálnice, které stát nebo soukromé subjekty budou provozovat s výhledem na desítky let v trvale udržitelné kvalitě jako atraktivní službu, a proto na ní vybírají mýtné. Při zpoplatnění kamionové dopravy je totiž vhodné zaměřit se na zpoplatnění páteřní dálniční sítě tak, aby dálnice byly samofinancovatelné (příkladem této strategie je Rakousko, kde mýto vybírá statní dálniční společnost Asfinag). Na bedrech daňového financování prostřednictvím státního rozpočtu pak zůstávají pouze nedálniční komunikace.
„Primární úloha mýta je vybrat od „poškozovatelů“ silnic dostatek peněz na obnovu infrastruktury. Proto drtivá většina států vybírá mýto jen na dálnicích, kde se odehrává 96 % těžké kamionové dopravy. U nás se o tom moc nemluví, neustálé hádání se, zda satelit nebo mikrovlnná technologie, je chybně nejdůležitější, ale o peníze z mýta jde přednostně i u nás,“ má jasno Ondřej Zaoral, odborník na evropské mýto.
Regionální mýtné na silnicích nižších tříd nemá ekonomický smysl, což potvrzují četné odborné studie. Malá hustota kamionů a nízké kilometrové tarify spolu s vysokými provozními náklady hovoří proti regionálnímu mýtu.
„Dopady plánovaných opatření na rozšíření mýtného nás přímo ovlivňují. Bohužel to předem s námi vláda nekonzultovala a obešla nás i v připomínkovém řízení. Zároveň nerozumíme, proč se nerespektuje výsledek odborné analýzy,“ řekl Parlamentnímlistům.cz prezident Svazu průmyslu Jaroslav Hanák.
Ministr s rozšiřováním mýta nesouhlasí, přesto to navrhuje
Sociální demokraté s lidovci totiž regionální mýto protlačili navzdory varování dopravních odborníků, a dokonce vlastního poradce firmy Deloitte, že na menších silnicích se nevybere dost peněz, a mýtné poplatky jen zatíží ekonomiku v obcích a menších městech. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který výběrové řízení na pokračování mýta po roce 2019 připravuje, ale dává hlavu na špalek za celou vládu. „Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych také nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019,“ uvedl Ťok.
Podle exministra dopravy a poradce prezidenta Zdeňka Žáka nemusí být ale schovávání za koaliční kompromis ministru dopravy nic platné. Pokud se totiž ukáže, že rozšiřování mýta vedlo ke způsobení škody na majetku státu a znehodnocení dosavadní investice do fungujícího mýtného systému, a on neposlechl odborné poradce, může se dostat do hledáčku policie. Oslovení právníci poukazují na případ někdejší ministryně obrany Vlasty Parkanové, která je dodnes popotahována soudy za údajně nevýhodný nákup letadel CASA, přestože transakci jí tehdy posvětila vláda.
Politika vítězí nad rozumem
Dopravní odborníci se podivují, že v připravovaném mýtném výběrovém řízení opět vítězí politika nad zdravým selským rozumem. Vláda se zaklíná takzvanou technologickou neutralitou chystaného tendru, ovšem za situace, kdy už stát funkční mýtný systém deset let vlastní a mohl by ho sám provozovat. „Hledá se délka sítě, která bude férová pro mikrovlnný i satelitní systém. Jenže taková délka nemusí být výhodná pro státní rozpočet. Výběrové řízení „férové“ pro mikrovlnnou i satelitní technologii vede k volbě ekonomicky nejhoršího řešení,“ řekl nedávno mýtný expert Ondřej Zaoral.
Samotná výběrová řízení i přes svá úskalí zmíněná na začátku článku nelze obviňovat ze všeho. Nemělo by se ještě o budoucnosti českého mýta diskutovat a vzít na vědomí hlasy veřejnosti i odborníků, které si vláda sama platí? Ještě je na to čas. Kdy už bude i u nás každé výběrové řízení výhodné hlavně pro daňové poplatníky, a ne pouze pro firmy, které jsou u vládních úředníků více či méně dobře zapsané?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas