Moderní automobily shromažďují podle dnešního vydání MF Dnes data, která následně posílají k vyhodnocování. Například koupí-li si zákazník vozidlo homologované v zemích Evropské unie, je v něm zcela jistě povinný software, který sleduje spotřebu vozidla a data posílá do Bruselu. Jde o nařízení, které vymyslela Evropská unie a nové automobily, které se od letošního roku objeví na trhu, musí být takto sledovány.
Technologie už používaly automobilky dříve, ale jen pro své interní účely. Nyní už to bude Brusel shromažďovat, konkrétně od příštího roku. Je jen otázkou, jak data bude dostávat, zda on-line přímo z aut, nebo zda se kontroly spotřeby stanou součástí STK.
Evropská unie pak bude moci udělovat automobilkám obří pokuty, a to v případě, že dojde k odchylkám proti marketingovým katalogům. A právě kvůli tomu prý může dojít ke zdražení aut. Zároveň se opatření mohou dotknout i řidičů, kteří by v případě, že jezdí rychle, tudíž více znečišťují, mohli platit větší „uhlíkové“ daně. „Je zapotřebí, aby v případném zavedení byl systém založen spíše motivačně než restriktivně. Všemu bude ještě předcházet široká diskuse,“ míní šéf Autoklubu ČR Jan Šťovíček. Automobilový expert Filip Turek pak vyjádřil obavy, že je riziko úniku dat.
Co se týče průzkumů, tak ty ukazují, že s monitorováním dat o svých vozidlech souhlasí až 70 procent řidičů v rámci Evropské unie. V Česku však padesát procent lidí tyto technologie vnímá spíše negativně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef