Elektromobilita a gigafactory v Líních. Zásadní slova šéfa škodovky

12.11.2022 13:38 | Kauza

Škoda Auto směřuje k elektromobilitě – dostala za úkol „prověřit možnost vzniku elektromobilu s cenovkou kolem 20 tisíc eur. Bude to velká výzva,“ říká její šéf Klaus Zellmer v rozhovoru pro Lidové noviny. A že elektroauta by po roce 2025 mohla být levnější než ta se spalovacími motory.

Elektromobilita a gigafactory v Líních. Zásadní slova šéfa škodovky
Foto: skoda-auto.cz
Popisek: Škoda - logo

Za prvních devět měsíců letošního roku výrazně ve Škodě Auto zvýšili výrobu dražších vozů na úkor cenově dostupnějších variant. Podle Zellmera ale není strategií opustit segment levnějších aut.

„Když máte nedostatek některých dílů a vaše výroba se kvůli tomu meziročně snížila o 20 až 30 %, pak přirozeně čipy, které máte, dáváte do vozů, které přinášejí co možná nejvyšší zisk. Jinak bychom neměli šanci generovat právě takový zisk, který jsme vykázali za třetí čtvrtletí, a zajistit jednu z našich priorit – udržet zaměstnanost. Můžeme být hrdí na výsledek, kterého jsme letos v současných náročných podmínkách zatím dosáhli,“ poznamenal.

Urychlený přechod k elektroautům však nyní znamená vyšší cenovou kategorii – ale v budoucnu by měly ceny podle Zellmera klesat. „Baterie a náklady na vývoj elektromobilů jsou drahé. Proto elektroauta najdete spíše ve vyšším cenovém segmentu. To se výrazně zlepší v druhé polovině této dekády díky technickým inovacím a vyšším objemům.  A dobrá zpráva: ve Škodě jsme byli koncernem Volkswagen pověřeni, abychom prověřili možnost vzniku elektromobilu s cenovkou kolem 20 tisíc eur,“ řekl Zellmer.

Potvrdil slova svého předchůdce na pozici šéfa Škody Auto Thomase Schäfera, že „za pár let“ začnou být auta se spalovacími motory dražší než elektroauta. „Domníváme se, že bod zvratu přijde někdy po roce 2025, ale čelíme novým výzvám: ceny surovin, energií, inflace obecně – vše jde nahoru. U bateriových vozidel je stěžejní právě cena surovin. Pro lepší představu – náklady na baterii představují zhruba třetinu celkových nákladů na výrobu vozu. Do cen aut se spalovacími motory se cena surovin tak dramaticky nepromítá,“ připomíná Zellmer.

Významně vozy Škoda zdražily i v tom nižším cenovém segmentu, což Zellmer přičítá hlavně již zmíněným rostoucím cenám energií, surovin a dalším vlivům. „Snažíme se snižovat naši spotřebu i naše náklady,“ dodává.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Dejte pokoj!“ Premiér Fiala popřál občanům. Reakce nebyla vřelá

14:20 „Dejte pokoj!“ Premiér Fiala popřál občanům. Reakce nebyla vřelá

Premiér Petr Fiala (ODS) se rozhodl popřát občanům České republiky radostné a klidné svátky a působi…