V srpnu Čína vykázala slabší než očekávaný růst spotřebitelských cen, který dosáhl pouze 0,6 % meziročně, zatímco analytici očekávali 0,7 %. Tento mírný nárůst je však lepší než červencový růst o 0,5 %, což naznačuje určité zlepšení, ale stále signalizuje pokračující slabost domácí spotřebitelské poptávky, informuje server Euronews.
Další indikátory ukazují na pokračující ekonomické problémy. Tovární ceny, měřené indexem cen výrobců (PPI), zůstávají v deflaci a meziročně klesly o 1,8 %, což je více než odhadovaný pokles o 1,5 %. To naznačuje, že čínská ekonomika se stále potýká s problémy včetně slabého trhu s nemovitostmi a dlouhodobých následků pandemických omezení.
Hrubý domácí produkt (HDP) Číny vzrostl ve druhém čtvrtletí o 4,7 % meziročně, což je nižší než očekávaných 5,1 % a méně než 5,3 % v prvním čtvrtletí. Některé finanční instituce již snížily své prognózy růstu, například banka UBS nyní očekává, že čínská ekonomika poroste o 4,6 % v roce 2024 a o 4 % v roce 2025.
Tato slabá ekonomická data mají značný dopad na evropské akciové trhy. Akcie luxusních značek jako LVMH, Hermès, Christian Dior a Kering zaznamenaly poklesy v rozmezí 7 až 12 %, což je důsledkem zhoršeného ekonomického výhledu v Číně. Tržní ocenění těchto značek se za posledních šest měsíců snížilo výrazně, přičemž LVMH a Kering zaznamenaly poklesy o téměř jednu třetinu a polovinu.
Na to, že jde sektor luxusního zboží ke dnu, upozornil na platformě X i hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Luxusní značky jako např. Burberry a další, které dříve dominovaly globálnímu trhu a byly považovány za evropskou odpověď na technologické giganty z USA, nyní čelí výrazným problémům.
„Poslední sektor, kde Evropa ještě hrála světovou extratřídu, jde ke dnu. Luxus. Kabelky, klenoty, šperky, drahé oděvy, hodinky…“ shrnul situaci Kovanda a vyzdvihl například akcie značky Burberry, které se v posledních dvanácti měsících propadly o 70 % a firma byla dokonce vyřazena z hlavního londýnského burzovního indexu. „Padají i další ikony luxusu, byť ne o tolik,“ odkázal Kovanda na graf od společnosti Bloomberg. Z něj lze vyčíst, že ne lépe než Burberry je na tom i značka Hugo Boss či Ferragamo.
„A bude hůř,“ předpověděl Kovanda. Hlavním důvodem této krize je podle Kovandy nasycení čínského spotřebitele, kterému už západní zboží „tolik nevoní“. Zájem o luxusní evropské zboží ztrácejí právě i z důvodu ekonomického zpomalení v Číně.
Ekonomická nejistota v Číně, která vede ke zpomalení růstu a nižší kupní síle, se negativně odráží na poptávce po luxusních produktech.
Čína reaguje na ekonomické výzvy stimulačními opatřeními včetně snížení úrokových sazeb a dalších kroků na podporu realitního sektoru.
Poslední sektor, kde Evropa ještě hrála světovou extratřídu, jde ke dnu. Luxus. Kabelky, klenoty, šperky, drahé oděvy, hodinky… Měly být evropskou odpovědí na technologické obry z USA. Louis Vuitton se dokonce stal nejhodnotnější firmou starého kontinentu. Ale už je to pryč.… pic.twitter.com/O14AqFnMhv
— Lukáš Kovanda (@LukasKovanda) September 8, 2024
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Alena Kratochvílová