Babiš má pověst politika, jenž disponuje nejlepším „PR týmem v zemi“. Růžička s tím však nesouhlasí. „Premiér možná disponuje nejlepším týmem na politickou propagandu, ale to neznamená, že umí budovat a rozvíjet vztahy s veřejností tak, jak to zkratka PR (Public Relations) definuje,“ uvádí.
Přibližuje, že podstatou moderního PR je usilovná a kontinuální snaha vytvářet oboustranně prospěšné vztahy s jednotlivými cílovými skupinami, jež mají být postaveny na důvěře a vzájemném respektu. Naproti tomu cílem politické propagandy je získat a zformovat skupinu voličů a případně s ní manipulovat v něčí politický prospěch. „V plné nahotě se tento oborový rozdíl projevuje v komunikačním zmatku, jenž provází opatření vlády ke koronavirové epidemii,“ poukazuje expert.
Vládu podle jeho slov neměl koronavir překvapit, jelikož minimálně od ledna bylo jasné, že je jen otázkou času, kdy této situaci bude čelit i Česká republika. „V našem případě by to mělo znamenat, že už v lednu někde na Úřadu vlády či na Ministerstvu zdravotnictví zasedne krizový štáb pro koronavirovou epidemii, jehož nedílnou součástí bude i silný komunikační tým. Společně analyzují situaci, mapují slabá místa a připravují alternativní scénáře, jak zajistit, aby české zdravotnictví nápor zvládlo,“ dodává Růžička. Ten byl jako spolumajitel komunikační agentury Bison & Rose blízký Milanu Chovancovi a Bohuslavu Sobotkovi.
„Z analýzy informací ve veřejném prostoru vyplývá, že zřejmě žádný takový standardní způsob krizového řízení v naší zemi spuštěn nebyl. Nebo alespoň se tak nestalo v dostatečném předstihu,“ všímá si expert v oblasti komunikace a marketingu.
Zmiňuje i zmatečnou komunikaci o tomto víkendu, kdy se ministr zdravotnictví na sociálních sítích zcela bezelstně pochlubil, že problematiku chybějících respirátorů a roušek řeší teprve čtyři dny.
Kritikou nešetří ani na premiéra Babiše, jenž jeden den kategoricky vyloučil zavírání obchodů, aby o dva dny později obchody zavřel. „To je naprosto fatální přístup v zemi, kde je i po desítkách let stále živá vzpomínka na prezidenta Zápotockého popírajícího měnovou reformu nebo na primátora Němce považujícího situaci v Praze za nadmíru výtečnou ve chvíli, kdy ulice zavalila povodeň,“ přirovnává Růžička.
Proto je podle něj optimální, když je co nejvíce informací zveřejněno předem. Aby se na to mohly připravit nejen zasažené cílové skupiny, ale také lidé, kteří zajišťují jednotlivé komunikační kanály, ať už interní nebo externí.
Jediným takovým viditelným počinem naší vlády podle Růžičky však byly informační cedule na letišti a návody, jak si mýt ruce. Například se měla předem spojit s veřejnoprávními médii a domluvit tam relace pro krizovou situaci, či připravit všechny možné manažerské a komunikační šablony. „A pro každou takovou fatální situaci, která ohrožuje samu podstatu společnosti, je nezbytné se pokusit ve veřejnosti vyvolat a udržet étos, který motivuje k soudržnosti,“ dodává s tím, že o to se pokouší Angela Merkelová i Boris Johnson.
„Namísto vhodně zvolených vět, jež budou promyšleně šířeny prostřednictvím různých komunikačních kanálů, máme v České republice blekotajícího premiéra, jenž pořádá ve zběsilém tempu jednu tiskovku za druhou, na nichž ovšem není schopen dát dohromady několik českých vět, jež by na sebe navazovaly a rozvíjely souvislou myšlenku,“ glosuje počínání českého předsedy vlády.
A dodává: „Jako pak dohání na sociální sítích, které za něj raději píší jeho propagandisté. To je možná funkční strategie před volbami, ale těžko se na tom dá v kritické chvíli sjednocovat stát, jenž vznikl na étosu a hodnotách formulovaných TGM a Václavem Havlem.“
Závěrem dodává, že absence komunikačních plánů je jen důsledkem absence plánů krizových. „Vláda improvizuje a vše řídí chaotický premiér,“ shrnuje na závěr.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab