Experti mají jasno: Hlavní problém u zrušeného tendru na mýto nebyl v zadání na přepisovatelných discích, ale...

15.05.2018 11:31 | Zprávy

Nejdéle sloužící ministr dopravy posledních let Dan Ťok (ANO) nezvládl dovést do konce mýtný tendr a jeho ministerská židle se vážně kymácí. Přepisovatelné flash disky však nebyly hlavním problémem.

Experti mají jasno: Hlavní problém u zrušeného tendru na mýto nebyl v zadání na přepisovatelných discích, ale...
Foto: mytocz.eu
Popisek: Mobilní kontrola výběru mýtného - ilustrační foto

Neobjektivní bylo zadání celého výběrového řízení. S tolikrát vzpomínanou technologickou neutralitou, na kterou tolik „sázel“ bývalý premiér Sobotka, neměl tendr totiž nic společného. Fandil satelitní technologii, tolik blízké jednomu ze soutěžících, který byl bývalou vládou předurčen k vítězství. Věděli to všichni, včetně ministra Ťoka, dělali jen, že se jich to netýká, anebo mluvili o rádoby velkých úsporách pro český stát.

"V každé učebnici o mýtu jsou uvedeny grafy, jak se s rozšiřováním kilometrů stále více nevyplatí mikrovlnný systém. Oproti tomu satelitní se nevyplatí pro menší rozsah kilometrů. Umělé rozšíření o 900 km má jediné racio v tom, že se vyplatí pro satelitní systém a nevyplatí pro mikrovlny," řekl k tomu profesor dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl. S tím souhlasí jeho kolega Petr Moos. "Analýza ukázala, že limitem pro technologicky neutrální tendr bylo rozšíření maximálně o 400 kilometrů. Při takhle velkém rozšíření bylo zřejmé, že bude vybrán satelit," dodal.

Jedním z hlavních problémů současného tendru je podle expertů oslovených ČTK skutečně rozšíření mýtného o 900 kilometrů, které mělo nahrávat satelitní technologii. Podle Ondřeje Zaorala ze společnosti Inoxive většina analýz ukazuje, že takové rozšíření je neopodstatněné. "Je to socioekonomický experiment s nízkým výnosem a neprozkoumaným dopadem do lokálních ekonomik. Zrušení tendru vidím jako příležitost napravit toto politické rozhodnutí," řekl Zaoral.

„Prodloužení zakázky bez soutěže pro mě variantou není. A osobně jsem přesvědčen, že v této zemi už není nikdo, kdo by byl ochoten se pod takovou věc podepsat. Tendr na provoz stávajícího systému je možnost, stejně jako soutěžit provoz s postupným přechodem na stát. Přechod na státního provozovatele opět může mít několik forem, od nákupu know-how až po některou z podob partnerství soukromého a veřejného sektoru (PPP), kde opět existuje mnoho modelů. Stále možnosti vidím, rozhodně není realita tak černobílá, že by existovala pouze varianta „padne-li tendr, mýto dostane Kapsch bez soutěže, anebo se nebude vybírat vůbec“, tvrdí Ondřej Zaoral.

Příčinou potíží mýtného tendru, který minulý týden ve středu zrušil antimonopolní úřad, je dlouhodobá absence vládní strategie, jak s mýtem efektivně nakládat. Stát ve své politice o mýtu pouze reaguje na aktuální situaci bez dlouhodobých cílů. Nejlepší variantou řešení mýta by podle expertů bylo, kdyby stát provozoval mýto sám.

Nikdo z oslovených expertů nesouhlasil s tvrzením, že tendr byl technologicky neutrální. Naopak problémy okolo převodu zadání uchazečům na přepisovatelných médiích je podle expertů spíše formální problém, který by neměl být důvodem ke zrušení celého tendru. Podle vedoucího ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství dopravní fakulty ČVUT Václava Jirovského je takový postup ve světě běžný a vzhledem k rozsahu dokumentace i jediný rozumný.

Dopravním odborníkům se nelíbí celková vládní politika týkající se mýta. Podle Přibyla je jedinou strategií státu jen vyměnit jednoho soukromého provozovatele za druhého, a to s rizikem, že o několik let později nebudou státu dohodnuté podmínky vyhovovat.

Nejlepším řešením pro mýto by podle všech oslovených odborníků bylo, kdyby ho řídil sám stát a rozhodoval tak o všem kolem mýta. Jako příklad uvedli Rakousko, kde se podle nich tento systém osvědčil. Stát by v takovém případě vytvořil vlastní organizaci, která by měla mýto na starosti. Zaoral pro tento účel navrhuje transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). "Mýto pod kontrolou ŘSD vidím navíc jako důležitý vstup do transformace ŘSD a využívání nových finančních zdrojů po konci dotací EU do oblasti dopravy," dodal Přibyl.

Státem řízená organizace jako provozovatel mýta je údajně jednou z náhradních variant, které ministerstvo dopravy zvažuje pro případ, že neuspěje s připravovaným rozkladem proti rozhodnutí antimonopolního úřadu. Podle ministerské analýzy je však možné stihnout toto řešení nejdříve rok a půl po skončení kontraktu se současným provozovatelem.

Pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potvrdí své rozhodnutí, navrhují experti pro období po roce 2019 vytvoření krizového plánu, který by překlenul období, než by stát dokázal převzít mýtný systém do vlastních rukou. Vzhledem ke krátkému času, který státu zbývá do konce smlouvy se současným provozovatelem, je podle nich nereálné zajistit plnohodnotné řešení včas.

Přibyl v souvislosti s mýtem poukázal i na skutečnost, že jeho prostřednictvím je vybíráno velké množství dat o pohybu vozidel. Stát by podle něj měl mít tyto informace pod kontrolou, "Hazardovat s tím, že stát nevlastní tato data, je, dle mého, velkým rizikem a tato data mohou být zneužita," dodal.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Co se sakra stalo?“ Takto Evropa spáchala ekonomickou sebevraždu

7:10 „Co se sakra stalo?“ Takto Evropa spáchala ekonomickou sebevraždu

Mladý německý podnikatel v technologickém sektoru Ole Lehmann tvrdí, že Evropa se ekonomicky sama že…