Extrémní výdaje na volební kampaně mají smysl, míní expert

19.05.2010 14:11 | Zprávy

Je volební kampaň jen nesmyslným plýtváním peněz? Vzhledem k tomu, o co politickým stranám při ní jde, není, soudí pro Lidové noviny marketingový expert Horák.

Extrémní výdaje na volební kampaně mají smysl, míní expert

Pokud sečteme náklady politických stran na letošní kampaň, dostaneme zhruba 400 milionů, což vychází přímo z údajů samotných stran. Pokud by se připočetly i nepřiznané náklady na negativní kampaně, podhodnocení nákladů a nepřiznaný sponzoring podnikatelů, dostaneme se na zpřesněný odhad 700 milionů korun investovaných do letošní kampaně. Odhaduje to produkční ředitel agentury TBWA Jakub Horák v Lidových novinách.

„Politické strany chtějí, abyste zvolili budoucího premiéra a prezidenta, výši daní, výši sociálních dávek. A i když se to třeba dnes nezdá, občas někdo přijde i s nějakou vizí, která nás nadchne a dá nám pocit, že naše společnost někam směřuje. V tomto kontextu už výdaje na volební kampaně nevypadají tak šíleně," myslí si marketingový expert Jakub Horák.

Výběr SIM karty ovlivňuje větší mediální masáž než volby

Ten srovnává náklady volební kampaně s reklamou mobilních operátorů, kteří vydávají ročně 900 milionů a chtějí, abyste s nimi telefonovali. „Vězte, že každý z telefonních operátorů - O2, T-Mobile nebo Vodafone - utratí každým rokem 300 až 350 milionů jen za tím účelem, abyste si vybrali jejich SIM kartu," připomíná Horák.

Výdaje na volební kampaně tedy nejsou podle marketingového experta nijak přehnané ve srovnání s chováním jiných subjektů soupeřících o naši pozornost. „Vnímáme je tak intenzívně proto, že jsou soustředěny do několika měsíců před volbami," vysvětluje Horák, proč ve veřejnosti často převládá názor o zbytečném mrhání penězi.

Investice do kampaně se může na příspěvcích od státu bohatě vrátit

„Pokud sečteme všechny peníze, které byly v loňském roce utraceny za billboardy, televizní reklamy, inzeráty ve všech časopisech, spoty v rádiích a bannery na internetu, činí to 18,5 miliardy korun," konkretizuje Horák představu o velikosti inzertního trhu v České republice. Takové peníze tedy ročně investují firmy do toho, aby o nich potenciální zákazníci vůbec věděli. A náklady na kampaň politických stran z toho představují necelá čtyři procenta.

Marketingový expert také uvádí, že politická strana je i bez sponzorů výhodným druhem podnikání. „Dostane-li se strana ve volbách do Poslanecké sněmovny, získává 900 tisíc korun za jeden mandát ročně. Vynásobme 200 mandátů zmíněnou částkou a čtyřmi roky volebního období a získáme 720 milionů. Investice do volební kampaně se tedy může bohatě vrátit," uvádí Horák pro Lidové noviny.

Související:

Kampaň za Věci veřejné zaplatí podnikatelé 

Omezme kampaně délkou i financemi, vyzývá Svoboda 

Nejhnusnější kampaň, kritizuje antikampaně Neff 

Foto: Hans Štembera

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

14:33 Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

Nadšenec do technologií, podnikatel v IT a sportovní redaktor Zdeněk Koutský se podělil se svými oba…