„Už na jaře jsme stát a veřejnost upozorňovali, že jednání o dohodě mohou být dlouhá a technicky i právně komplikovaná. Vycházíme z našich zkušeností z obdobných mýtných projektů v zahraničí,“ uvedl Černý. Od dubna, kdy se se společností scházela ministerská pracovní skupina, se podle něj nedohodlo prakticky nic. Podobné je to i v případě poradenské společnosti Deloitte, kterou ministr dopravy Ťok pověřil dohodu s Kapschem vyjednat. Přestože smlouvu za 52 milionů Kč korun úřad s firmou Deloitte podepsal již před měsícem, žádné setkání se mezi oběma společnostmi dosud neuskutečnilo.
Vypsání otevřeného výběrového řízení je pro ministerstvo prioritou
„Jednání o součinnosti probíhají a mrzí nás, že Kapsch má v poslední době potřebu je zpochybňovat, obzvlášť v situaci, kdy ministerstvo řeší problémy se špatně nastavenou smlouvou z roku 2006, o které Kapsch nepochybně dobře ví,“ reagoval pro ČTK v tiskovém prohlášení ministr Ťok. Zopakoval, že vypsání otevřeného výběrového řízení je pro ministerstvo prioritou a že věří, že současné kroky Kapsche nejsou motivované obavou, že by mohl o lukrativní zakázku přijít.
V přípravě mýtného tendru nicméně nemá ministerstvo času nazbyt, protože nového provozovatele vzešlého z výběrového řízení potřebuje najít do konce příštího roku, kdy smlouva s Kapschem vyprší. Dosud úřad společnosti Kapsch předal pouze soupis citlivé dokumentace, se kterou bude chtít nakládat ještě před koncem příštího roku. „Otázkou spolupráce Kapsche a nového potenciálního provozovatele během přechodového období, která je technicky velice náročná, se vyjednávací týmy ještě ani nezačaly zabývat,“ dodal Černý.
Reálnost Ťokova harmonogramu zpochybnila poradenská společnost
Reálnost ministerského harmonogramu nedávno podle informací ČTK zpochybnila i společnost Deloitte. Poradenská společnost měla Ministerstvu dopravy předminulý týden představit vlastní pracovní harmonogram, který předpokládal uzavření dohody s Kapschem na květen příštího roku, potvrdily ČTK dva dobře informované zdroje. Tento termín jako reálný vidí i společnost Kapsch, doplnil Černý.
Na zajištění součinnosti s Kapschem nicméně závisí i další kroky připravovaného tendru. V prvním kvartálu příštího roku chtěl úřad vypsat na další provoz mýtného systému výběrové řízení s tím, že smlouvu s jeho vítězem chce podepsat napřesrok v říjnu. Pokud by se ale celý tendr posunul o několik měsíců, nezbyl by čas pro přípravu vítěze soutěže na provoz mýta. Původně měl mít nový provozovatel na zácvik se systémem čas zhruba tři měsíce.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830 000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH. Nečinnost státu přitom společnosti Kapsch nahrává. Pokud se tendr nestihne, je reálné, že Ministerstvo dopravy bude muset firmě kontrakt prodloužit bez soutěže.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk