Tak například Marek Wollner z ČT má přednášku na téma „Fake news: Novodobé fenomény mediálního světa“. Co se o ní dozvíme? „Lektor provede účastníky po změnách, kterými v posledních deseti letech prošel mediální svět. Vznik nových internetových médií, vliv sociálních sítí, nové fenomény, jako jsou dezinformace, fake news nebo trolling. Kde se berou, jak se šíří a jaký mají vliv na konečné uživatele, diváky a čtenáře?“ To Karel Strachota z ČVT jde dál: „Mediální krajina se v uplynulém desetiletí proměnila zásadním způsobem. Digitální technologie prostupují našimi životy, většinu informací čerpáme z médií, sociální sítě se staly fenoménem, nemalá část naší každodennosti se odehrává v kyberprostoru. To vše klade specifické nároky na všechny, kdo se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat. Jsou k tomu potřeba znalosti a dovednosti, které spadají do oblasti mediálního vzdělávání.“
Ano, to je to klíčové slovo: vzdělávání. Semináře o tom, jak správně chápat svět, jsou určeny pro pedagogy základních a středních škol. Ti se zde dozvědí, co mají vykládat svým žákům a studentům, přesněji: co je jediná povolená pravda určená k indoktrinaci dětí a mladých lidí bez zkušeností, které by jim pomohly nahlížet slyšené sdělení kritickým úsudkem. Takový novodobý VUML pro učitele.
Metodický materiál Strachotova (ČVT) kurzu hovoří jasnou řečí: „Mediální výchově nevěnují relevantní instituce dostatečnou pozornost a ze strany státu nebyla její důležitost jasně pojmenována. Tím vzniká prostor pro různé mystifikátory, kteří mluví o tahání politiky do škol, vymývání mozků či šíření jediné správné ideologie.“ Těžko by kdo charakterizoval indoktrinační aktivity ČT a ČVT přesněji. Strachota si vstřelil věru pěkný vlastní gól.
Leč nedosti na tom. Čtěme dál: „Digitální technologie čím dál víc prostupují lidskými životy, nemalá část naší každodennosti se odehrává v kyberprostoru. Je stále zřejmější, že sociální sítě rozleptávají společnost a jejich zneužívání představuje přímé ohrožení demokracie.“ Nebo: „Je nutné mladé lidi mediálně vzdělávat. Učit je samostatně vyhledávat potřebné informace, analyzovat a posuzovat důvěryhodnost mediálních sdělení, rozlišovat ta, která jsou založena na faktech, od těch manipulativních a lživých.“ Sám bych to neřekl lépe. Jen bych se s Karlem Strachotou neshodl na tom, která média jsou „založena na faktech“ a která jsou „manipulativní a lživá“. Stačí si projít mediální mainstream a odpověď najde každý, kdo opravdu chce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný