Pokud jde o takzvanou inkluzi, zaznívají kritické hlasy, že poškodí úplně všechny: běžné žáky, žáky s lehkým mentálním postižením i učitele. Méně inteligentní žáci nebudou stíhat výuku, budou zdržovat ty normální a učitelé nebudou zvládat se věnovat těm méně inteligentním... Co o tom soudíte?
Souhlasím s těmito názory. Abych to upřesnila – já neodmítám integraci zdravotně postižených dětí jako takovou. Také na mnoha školách už dávno úspěšně probíhá. Ale ne inkluzi za každou cenu. Musejí pro to být podmínky, a to jak na straně školy, tak na straně daného žáka. V opačném případě to přinese více škody než užitku a poškodí to skutečně všechny. Záleží pochopitelně také na druhu a stupni postižení. Něco jiného je tělesné zdravotní postižení, něco jiného pak postižení mentální či kombinované.
Propagátoři bezbřehé inkluze se zaštiťují údajným zájmem dítěte. Ale často je to zástěrka k prosazení úplně jiných zájmů různých lobbistických skupin, kterým jde o něco zcela jiného. Myslím se, že bychom neměli připouštět, aby nám diktovaly všelijaké neziskové organizace či Brusel. V naší zemi je vybudovaný kvalitní fungující systém speciálního školství, opřený o odbornost, zkušenosti a léta praxe, který pomáhá dětem a mládeži vzdělávat se podle jejich potřeb a možností, a integrovat se tak do společnosti. Záviděly nám ho ostatní země, které se od nás učily. Destabilizovat či rušit tento systém by bylo velkou chybou.
Pokud bude ve třídě skupinka žáků s lehkým mentálním postižením a asistenty, nebude rušit ostatní žáky z koncentrace?
Zkušenosti jsou různé, některé školy hodnotí přítomnost asistenta pozitivně, jiné naopak. Jsou třídy, kde je práce asistenta velkým přínosem, jsou jiné, kde jsou problémy. Vliv má spousta věcí, složení kolektivu a klima ve třídě, přístup asistenta, způsob, jakým je učitel zvyklý se žáky pracovat, ale i to, jak si prostě vzájemně padnou do oka. Je ovšem pravda, že se zvyšuje počet žáků s poruchou koncentrace a cokoliv rušivého rozptyluje jejich pozornost. Ale nejde jen o tyto žáky. I ostatní to může rušit, nemohou se patřičně soustředit, no a to se pak odráží na jejich výsledcích i chování. Pokud jde o asistenty, jsou tu ale další problémy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík