Minulý rok jste na Ministerstvo kultury podali žalobu, o co konkrétně šlo?
Mám tu čest vést MHF České doteky hudby, prestižní festival uvádějící absolutní interpretační špičky, laureáty soutěží. Do roku 2016 byl pravidelně podporován ministerstvem a patří mezi infrastrukturní festivaly u nás. Ministerstvo má dnes svůj Program podpory profesionálních festivalů podle Usnesení vlády z r. 2016 jako nástroj spolufinancování hudebních, divadelních, literárních a dalších oborových festivalů. Poradní orgán ministra je Rada festivalů pro jednotlivé oblasti podpory. Tvrdými kvalifikačními vstupními podmínkami tohoto programu podpory festivalů klasické hudby jsou množství návstěvníků, rozpočet, nepřetržité konání, a to splní opravdu jen okolo osmi až devíti festivalů v ČR a dlouhodobě je splňuje i náš MHF České doteky hudby.
Po splnění těchto kvalifikací se festivaly ve výběrovém dotačním řízení mohou ucházet o veřejnou podporu. Kromě vzrůstající návštěvnosti má festival každoročně desítky skvělých recenzí, nadšené posluchače, a přesto je resortem ve výběrovém řízení diskriminován, a ještě k tomu zveřejňuje tendenční a pomluvná odůvodnění. Rozhodli jsme se tedy bránit žalobou proti tříletému bezpráví a hlavně věci pojmenovat. Velmi pečlivě jsme si na vedení a s právníky nastudovali nálezy NKÚ, který opakovaně mluví o netransparentním přerozdělování veřejných peněz na resortu. Právě nový Správní řád od 1. 1. 2018 umožňuje opravné prostředky, a proto MHF České doteky hudby požádal o přezkum, které MK a řídící sekce vedená náměstkyní Kalistovou (doktorkou práv) chybně neumožnila. V žalobě šlo o to, že jsme přesvědčeni, že tento festival MKČR skrze Radu pro festivaly pod vedením náměstkyně svým konáním od r. 2017 poškozuje a krátí na právech na spravedlivé zacházení. Soud nám dal v celém rozsahu za pravdu!
Mimochodem jste v rámci této žaloby kritizoval složení rady, která o přidělení dotací na jednotlivé festivaly rozhoduje. Kde byl konkrétní problém a je tato situace stále stejná?
Rada je poradní orgán ministra a paní náměstkyně ji navrhla ke jmenování v této sestavě předchůdci D. Hermanovi. Předsedou je senátor z klubu STAN M. Bek, který se signováním přidal k ústavní žalobě na prezidenta republiky! Současná rada je složená nevyváženě a personálním složením se chová minimálně netransparentně, klientelisticky (jestli korupčně, ať prošetří orgány). Uvedu fakta. Nejsou v ní až na jednu výjimku ekonomové, marketéři, sociologové, převažují muzikologové, a ještě nekompetentní (příklad dramaturga Daňka, vyhozen I. Šmídem ze Symf. orchestru FOK z pozice dramaturga pro neschopnost), nebo lidé, kteří nikdy nic nezorganizovali, členem je také matematik, rektor Ivo Medek, na kterého jsme za pomluvu podali trestní oznámení). Naše vítězství přece není o tom, že jde o nějaký konkurenční boj mezi festivaly. Já jako hudebník jsem mockrát vystoupil na celé řadě z nich. Každý festival je jinak zaměřen. Některý na Dvořákovu hudbu, jiný na operu, další na duchovní hudbu. Jiné jsou širokospektrálnější jako například Pražské jaro, Český Krumlov, České doteky hudby nebo náš. Není bráno v potaz, že jsou vlastně svým zaměřením mnohdy nepoměřitelné. Máme od Krumlova po Ostravu skvělé festivaly, ale přesto v našem případě jde o systematickou tříletou likvidaci MHF České doteky hudby ze strany „Bekovy“ rady. Svým působení rada a náměstkyně dostává ministra do nekomfortní situace svým klientelistickým a netransparentním prostředím rozdělování veřejných peněz, což soud potvrdil! Proč v této souvislosti sekce živého umění spadající pod zmíněnou náměstkyni neumožnila veřejnou kontrolu účasti poslanců Parlamentu s hlasem poradním (dopis má redakce k dispozici)?
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová