„Je mně velmi líto toho, co se stalo v Berlíně, a chci vyjádřit upřímnou soustrast pozůstalým po obětech v Berlíně. Byl to odporný teroristický čin. Dnes jsme v Evropě v takovém zvláštním typu války a my bychom si neměli nechat vzít náš způsob života. Já sám za sebe si myslím, že bychom si neměli nechat příliš ovlivnit náš způsob života,“ prohlásil hned v úvodu Dan Ťok.
Člen vlády doporučil divákům, aby si vzali příklad z Izraele, kde žijí lidé v permanentním ohrožení každý den. Na druhé straně bychom si neměli nechat vzít to, že se blíží Vánoce a že je advent, apeloval Ťok na diváky. Po vzoru Izraelců bychom se neměli hromadně ozbrojovat, ale neměli bychom zbraně ani odevzdávat.
„Tohle je problém s tou nespokojenou druhou a třetí generací přistěhovalců. Ti rodiče, kteří přijdou, ti jsou ještě vděční za šanci, ale jejich děti často nevidí perspektivu. Musíme pracovat i s těmito lidmi,“ doporučoval člen českého kabinetu.
To ovšem nic nemění na tom, že v první řadě musíme chránit své občany. Ťok ve vysílání opakovaně volal po důkladnější ostraze Schengenu. Ministr je připraven kývnout na posílení bezpečnosti, pokud by se objevil takový požadavek. „Bezpečnost národa, bezpečnost Evropy je pro mě důležitější než to, že bychom měli sice opravené dálnice, ale někdo by nás tady ohrožoval,“ konstatoval host.
Já ty dálnice stavím kvůli lidem, zdůrazňuje ministr
Ve druhé polovině pořadu se šéf resortu dopravy věnoval oboru, který má v kabinetu na starosti, to jest dopravě. V dálnici D8 nevidí nijak velký problém, byť dnes v jednom úseku existuje omezení. „Já teda ty dálnice stavím kvůli lidem... Na to otevření přišly tři až čtyři tisíce lidí a já jsem od nich neslyšel jedinou stížnost,“ zaznělo z úst ministra dopravy.
Nám jako Čechům prý stavba dálnic moc nejde. Proces, který předchází samotné stavbě, jsme si prý sami moc zkomplikovali. „Myslím si, že je potřeba zjednodušit celé to řízení. Dnes to má pět stupňů a já myslím, že bude třeba to udělat ve dvou nebo ve třech krocích, jak to je ve vyspělých zemích. K tomu je ale třeba udělat poměrně velký zásah do legislativy,“ přiznal host. Tato vláda už obdobnou změnu nestihne.
Pokud jde o pohyb po dálnici na Prackovické estakádě, tam bychom si měli uvědomit, že v roce 2013 sužovaly tuto zemi deště a došlo celkem ke 40 sesuvům. Na dálnici D8 to byl jen jeden z nich. Svůj díl odpovědnosti podle ministra nese i nedaleký lom, ale těžba v této lokalitě je jen jedním z důvodů. „Může to skončit tím, že nám ten lom prodají a že se tam přestane těžit,“ doplnil k tématu.
Jako další by mohly být dokončeny dálnice D3 a D11. Ministr předpokládá, že by celé mohly být dokončeny v roce 2025. V případě modernizace D1 zdůraznil, že Česko staví v podstatě novou dálnici za provozu. „Samozřejmě že je potřeba, aby řidiči jezdili rozumně,“ podotkl k tomu Ťok. Věří, že doprava na D1 bude natolik klidná, že všechno proběhne, jak má. V létě, kdy řidiči cestují snad nejvíc, se předpokládá, že by mohla být dálnice omezena kvůli modernizaci až na devíti úsecích.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp