Učení dětí o klimatu a zejména klimatické krizi se v posledních letech začíná na školách rozmáhat a žáci klimatické vzdělávání vstřebávají nejen skrze běžné učebnice a výklad učitelů, ale též prostřednictvím materiálů či přednášek od různých organizací.
Jedním z projektů, který má za cíl české děti vzdělávat v rámci klimatických otázek, je projekt „Učím o klimatu“, vzniklý prostřednictvím organizací Učitelé za klima, Střediska ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, Fakta o klimatu, společnosti Člověk v tísni, vzdělávacího centra TEREZA, školského zařízení pro environmentální vzdělávání Lipka a lesní mateřské školy Chaloupky.
Projekt, na nějž přispívá skrze své fondy Evropská unie, ale též český stát prostřednictvím Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí, o sobě tvrdí, že se „není snadné orientovat v záplavě informací o klimatu, sestavit hodinu a být připravený třeba i na emotivní diskusi s žáky“, a vzdělávání je přitom „jedním z nejúčinnějších nástrojů, které máme pro zmírňování klimatické změny k dispozici“. „Proto se spojilo sedm organizací a společně jsme spustili portál Učím o klimatu. V jeho rámci vytváříme kompletní lekce, metodická doporučení a dlouhodobé programy pro různé třídy a předměty. Chceme také podporovat spolupráci, a tak uvítáme, pokud svou zkušeností a nápadem přispějete i vy. Pojďme společně tvořit svět, ve kterém budeme moci žít,“ zaznívá.
Klimatická změna podle něj není jen rizikem, ale též „příležitostí“. „Bereme ji zároveň jako příležitost. Příležitost změnit naše životy k lepšímu, vypořádat se s riziky, ohroženími, obavami a frustracemi. Společně se totiž můžeme zasadit o soudržnější a spravedlivější společnost i zdravější přírodu a planetu,“ píše web „Učím o klimatu“.
„Tak zásadní společenská transformace“ podle projektu „nemůže nastat bez vzdělávání“. „Právě mladí lidé mají přirozený zájem o klima, angažují se a chtějí něco změnit. A my, vzdělavatelé, každodenně rozhodujeme, jestli jejich nadšení podpoříme, nebo promarníme,“ dodává.
A co že se mladí lidé skrze projek dozvídají? Děti se seznámí například s tím, jak se mají stravovat, aby byly uvědomělé směrem ke klimatu. V lekci – jejímž autorem je vzdělávací centrum TEREZA, které jen v tomto roce obdrželo na svou činnost jedenáct milionů korun z dotací a se státem a organizacemi provázanými na stát uzavřelo smlouvy za dvanáct milionů a celkově za dobu své činnosti získalo již 202 dotací ve výši 152 893 417 Kč a uzavřelo se státem a organizacemi provázanými na stát smlouvy za 79 milionů korun – si mají žáci uvědomit, „jaký vliv může hrát úprava jídelníčku ve snaze snižovat uhlíkovou stopu“.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas