„Nedávno mě oslovil redaktor z MF Dnes pan Srnka a obeznámil mě s obsahem článku, který se zabýval letošními krajskými volbami a činností agentur, které vypracovávají průzkumy veřejného mínění. Neměl jsem námitek. Pan Srnka však naznačil, že v této podobě nejspíš článek nevyjde. Údajně ho oslovili lidé, kterých se článek také týká, a nabídli mu značný finanční obnos, když článek přepíše a bude mít jasný cíl: pošpinit jejich konkurenta, tedy společnost SANEP, což je společnost, jejíž jsem akcionářem. Když prý zaplatím dvojnásobek, ponechá článek v původní podobě,“ popsal Fulín s tím, že šlo o půl milionu korun. Odmítl.
Původní článek měl být dle Fulína o tom, že majitelé agentury s nepřesnými výsledky vysávají ze státní kasy desítky milionů. „MF Dnes se pokusila udělat průřez několika voleb a sestavit srovnání, jak si agentury vedly. Jak ukazují následující tabulky, dlouhodobě nejpřesnější odhady prezentuje společnost SANEP, která vykazuje nejmenší průměrnou odchylku předvolebních průzkumů oproti reálným výsledkům,“ mělo být prý v původním článku.
Zároveň tam mělo zaznít to, že agentura SANEP se snaží o transparentnost při zpracování předvolebních průzkumů i to, že agentura čerpá ze státních peněz zanedbatelný podíl. „Za takřka deset let své existence vysoutěžila zakázky v celkovém objemu několika milionů korun. Oproti tomu např. agentury kolem podnikatele Jana Hartla STEM/MARK či STEM čerpaly jen od jedné státní instituce CzechTourismu takřka 60 milionů,“ poznamenal Fulín.
Závěrem se pak prý také článek zabýval skutečností, zda oblíbenost exhejtmana Michala Haška (ČSSD) nemohla souviset s tím, že společnost SANEP získala v roce 2014 od Jihomoravského kraje ve výběrovém řízení zakázku v řádu několika set tisíc korun. „Při pátrání po faktech jsme však zjistili, že měření oblíbenosti hejtmanů provádí SANEP už do roku 2010, a pan Hašek byl takřka po celou dobu kontinuálně v čele žebříčku popularity. Bylo by tudíž nelogické, aby se Hašek snažil naklonit přízeň této agentury v roce 2014 a zajistit si prvenství v žebříčku, když mu panoval již čtyři roky předtím,“ podotýká Fulín.
- Původní text ZDE
Následně zveřejňuje článek, v jaké podobě jej skutečně MF Dnes uveřejnila.
„Přízviskem nejoblíbenější hejtman se třeba dlouhodobě pyšnil muž donedávna stojící v čele Jihomoravského kraje Michal Hašek. A pak výrazně prohrál volby. MF DNES zjistila, že třeba agentura SANEP, z jejichž průzkumů Hašek přízvisko nejoblíbenější hejtman dlouhodobě čerpal, získala v posledních letech od Jihomoravského kraje statisícové dotace a také různé zakázky,“ cituje Fulín z textu. Ten se poté oněm dotacím věnuje, je tam jmenován právě i Fulín jako majitel agentury SANEP. Exhejtman Michal Hašek zároveň odmítl, že by dotace či zakázky měly cokoliv společného s jeho dlouhodobým prvenstvím v průzkumech agentury.
„Vzhledem k faktům a souvislostem považuji Vaši spekulaci za účelově vykonstruovanou a že jednoznačně předznamenává cíl i závěr Vámi připravovaného článku,“ zní také reakce ředitele agentury SANEP Oldřicha Zajíce.
„Kdo zaplatil, kolik a zdali vůbec, lze jen spekulovat. Nebo lze také spekulovat o tom, zdali je pan Srnka pouze povrchní a arogantní redaktor, nebo zdali je vychytralý a zkorumpovaný redaktor píšící na čísi objednávku. Kladl jsem si otázku, proč pan Srnka účelově píše v souvislosti s letošními krajskými volbami jen o společnosti SANEP (která navíc odhady letošních voleb po uzavření registrací stran a hnutí neprováděla) a pouští se do srovnání něčeho, co podle všech renomovaných sociologů porovnávat nelze. Proč záměrně vynechává daleko závažnější opakované pochybení ostatních agentur, proč nezmiňuje desítky miliónů z peněz daňových poplatníků plynoucích do těchto podnikatelských subjektů? Kdo měl zájem nezveřejnit fakta, ale účelovou spekulaci?“ uzavřel otázkami svůj text Fulín.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef