„Občanští demokraté zvedli prapor boje za povolení alespoň mírné hladiny, konkrétně půl promile, alkoholu v krvi při řízení automobilu. Z politického hlediska jde nepochybně o snahu nějak zaujmout širší veřejnost, spojit značku ODS s tématem, které by straně mohlo přinést politické body. Vyloučení Václava Klause mladšího totiž patrně povede k jistému odlivu příznivců, přičemž strana, která touží po roli hlavní vyzývatelky hnutí ANO, potřebuje růst,“ poznamenal Mlejnek junior. Podle něj sice strana vybrala přitažlivé téma, zároveň ale hodně dílčí.
ODS však podle něj tímto zrcadlí širší problém – stagnaci a tápání opozičních, tedy kromě SPD a „poloopoziční“ KSČM, pravicových nebo středových stran, jejich slabou schopnost nastolovat témata, jež by hýbala veřejným míněním.
„Nedávný lidovecký sjezd sice na první pohled přinesl personální zemětřesení, je ale sporné, zda i výraznou změnu kurzu. TOP 09 je pak skoro neviditelná, na dotaz, co vlastně prosazuje, by asi odvětila, že Západ, naši příslušnost k Evropské unii a NATO. Starostové a nezávislí (STAN) prokazují, že kredit z komunální popřípadě z regionální politiky sice může přinést i celostátní podporu, leč na této rovině pak strana viditelně hledá jasnější ideové zaměření. A pak tu, v neposlední řadě, jsou i Piráti, kteří na sebe nesporně dovedou upoutat pozornost, ale opět spíš v konkrétních dílčích otázkách. Těžko se někam přesně řadí a stále je docela obtížné předvídat jejich kroky,“ podotkl Mlejnek junior.
Česká společnost podle jeho slov dokáže praktický a neideologický přístup ocenit, ale zmíněný rys zároveň tvoří jednu z příčin úspěchu hnutí ANO. „Pokud se daří ekonomice a vláda má z čeho rozdávat, tedy pokud je líp, těžko čekat masivní odliv voličů od Babišova hnutí. Ty nejtučnější časy sice asi končí a vláda začíná hledat úspory, avšak v tom by jí zejména pravicová část opozice přece měla zatleskat: chce-li zůstat věrná vlastním programovým východiskům. Parlamentní volby jsou ještě daleko, ovšem už letos na podzim odbije polovina volebního období,“ poznamenal Mlejnek junior.
„Co když ale žádná nová velká témata nejsou na skladě? Pak nezbývá než pracně dobývat půl procenta voličské přízně, nicméně k tomu je zapotřebí mít alespoň vějíř dílčích („půlpromilových“) témat a snažit se je urputně udat na politickém tržišti,“ uzavřel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef