„Ani jeden z dopravců, kteří se přihlásili do výběrového řízení, nedokázal nabídnout nízkopodlažní vozidla s ETCS od ledna 2025. Arriva však nabídla moderní nízkopodlažní vozy s klimatizací a wifi již od zahájení provozu, a navíc podala cenově výhodnější nabídku,“ uvedla Martina Žídková z tiskového oddělení Jihomoravského kraje.
Podle kraje původně existovalo jiné řešení, které by minimalizovalo omezení dopravy, avšak nakonec se ukázalo jako nerealizovatelné. Po tomto zjištění kraj operativně upravil plány a navrhl nový režim provozu, který by zajistil alespoň částečné spojení na postiženém úseku.
Jihomoravský kraj se snažil minimalizovat dopady výluky na cestující prostřednictvím několika opatření. „Změnili jsme jízdní řády tak, aby v Rohatci vznikla návaznost na linky S9 v obou směrech. Zároveň jsme domluvili zastavování vybraných rychlíků R13, což je pro cestující ve výsledku atraktivnější varianta spojení do řady směrů,“ vysvětlila Žídková.
Výlukové jízdní řády byly zveřejněny bezprostředně poté, co kraj obdržel výsledné časové polohy vlaků od Správy železnic. Cestující však byli o připravovaných změnách informováni již dříve, například prostřednictvím LCD obrazovek na dotčené lince.
Podle kraje byla technická realizace těchto změn na straně Správy železnic náročnější, než se původně očekávalo. To vedlo ke zpoždění v implementaci opatření a ke složité přípravě nového jízdního řádu. Kraj však věří, že úpravy, jako je zastavování rychlíků a návaznosti v Rohatci, cestujícím částečně vynahradí nepohodlí způsobené výlukou.
I přes kritiku kraj obhajuje své rozhodnutí a poukazuje na přínosy, které modernizace systému ETCS a nasazení nízkopodlažních vlaků cestujícím dlouhodobě přinesou. Osmiměsíční výluka by měla být ukončena na podzim, kdy budou vlaky Arriva vybaveny požadovaným zabezpečovacím systémem a plně připraveny na provoz.
Cestující se však musí připravit na přechodné nepohodlí a pečlivě plánovat své cesty v novém režimu, který v některých směrech přinese přestupy, ale také nové možnosti spojení.
Zabezpečovací systém ETCS (European Train Control System) je povinně zaváděn na hlavních železničních koridorech v Evropě. Jeho cílem je zvýšení bezpečnosti železničního provozu a sjednocení zabezpečovacích systémů napříč zeměmi. Díky ETCS je možné efektivněji řídit dopravu, zabránit chybám lidského faktoru a podpořit plynulý provoz mezinárodních vlaků.
Trať Břeclav – Bohumín, na které se nachází i úsek Hodonín – Rohatec, přechází na výhradní provoz pod ETCS. Vlaky, které tímto systémem nejsou vybaveny, zde nemohou jezdit. Osmiměsíční výluka je tak nezbytnou součástí přípravy dopravce na budoucí požadavky, které přinesou vyšší bezpečnost a modernizaci železniční dopravy.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný