Letecké muzeum Kbely: Poklady české letecké historie ožívají s příchodem letních prázdnin

02.07.2024 16:59 | Monitoring

S nástupem letních prázdnin a rozběhnutím turistické sezóny přichází ideální čas navštívit jedno z největších leteckých muzeí v Evropě – Letecké muzeum Kbely. Tato kulturní perla ukrývá stovky letadel a vzdušných pokladů, které mapují historii českého letectví.

Letecké muzeum Kbely: Poklady české letecké historie ožívají s příchodem letních prázdnin
Foto: archiv
Popisek: Letecké muzeum Kbely.

Historie v hangárech Staré Aerovky

Hangáry Staré Aerovky, které jsou součástí Leteckého muzea Kbely, nesou v sobě bohatou historii. Tisková mluvčí společnosti Aero Vodochody, Radka Černá, k tomu uvedla: „Hangáry Staré Aerovky – tady se psala historie českého letectví. Vzlétl odtud na nebe stíhací letoun Aero A-18 z roku 1923.“

Návštěvníci zde mohou spatřit prototypy legendárních cvičných letadel, jako jsou Aero L-29 Delfín a Aero L-39 Albatros. Tyto stroje tvořily nedílnou součást výcviku pilotů po celém světě. „Dva hangáry Staré Aerovky se nacházejí na pražském letišti v Letňanech jako součást Leteckého muzea Kbely,“ dodává Černá.

Historické exponáty

Hangár č. V, postavený mezi lety 1940 a 1941, nyní slouží jako výstavní prostor pro bombardovací a bitevní letouny. Naproti tomu hangár č. VI byl prvním prostorem Aero pro sestavování a zalétávání letadel. Dnes zde najdeme expozici společnosti Aero, která letos slaví 105. výročí svého založení.

„Z hangáru č. VI v roce 1923 poprvé vzlétla jediná sériová stíhačka Aero A-18 vyráběná v Aero. Stíhací letoun vznikl na základě požadavků československého vojenského letectva,“ říká Radka Černá. Tento letoun, jehož šéfkonstruktérem byl Antonín Husník, je dnes rekonstruován a vystaven v muzeu.

Významné prototypy

Letecké muzeum Kbely také vystavuje první prototypovou verzi Delfína s označením XL-29-2, která poprvé vzlétla 5. dubna 1959. Tento letoun, s více než 315 nalétanými hodinami, je považován za nejúspěšnější výcvikový stroj všech dob.

„Prototyp legendárního cvičného letounu Aero L-39 Albatros, s označením L-39X-02, byl jako první ve vzduchu ze všech 11 vyrobených prototypů v letech 1966 až 1977,“ uvádí Černá. Tento prototyp nalétal celkem 3 545 hodin a jeho poslední let se uskutečnil v roce 2010.

Muzeum plné historie

Letecké muzeum Kbely disponuje sbírkovým fondem o 275 letadlech, z nichž více než 120 je vystaveno pro veřejnost. Muzeum je otevřené až do října každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin.

„V areálu Stará Aerovka u letňanského letiště se historické hangáry č. V a VI poprvé otevřely veřejnosti v roce 2016,“ připomíná Radka Černá. Pro milovníky letectví a historie představuje návštěva tohoto muzea jedinečnou příležitost nahlédnout do bohaté historie českého letectví a objevit vzácné letecké poklady.

Letní prázdniny tak nabízejí ideální příležitost k návštěvě Leteckého muzea Kbely a k objevování fascinujících příběhů z historie českého letectví.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Ohodnocení práce politika

Dobrý den, opakovaně se ukazuje, že ne všichni politici pracují a chodí do práce. Nemyslíte, že by stálo za úvahu, aby všichni politici (poslanci, senátoři i ministři) byly z větší části placeni za odvedenou práci? Třeba za to, jak často se účastní schůzí, hlasování, kolik předloží zákonů apod? Nemy...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Jinde na netu:



Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

„Mít úctu k elitám“. Jiří Mádl má lék pro myšlení Čechů

20:21 „Mít úctu k elitám“. Jiří Mádl má lék pro myšlení Čechů

Česká společnost není rozdělená, ale rozdělovaná. Tím jsou vinni trollové, ty musíme potírat, říká p…