„Stát nařídil prostřednictvím Ministerstva dopravy městu, aby odstranilo na své náklady zdroj ohrožení provozu na silnici podle zákona o pozemních komunikacích, a to přesto, že pozemky, na kterých byla veřejná zeleň, o kterou šlo, nebyly ve vlastnictví města, ale státu. Podle názoru města tak mělo ministerstvo uložit tuto povinnost Ředitelství silnic a dálnic, tedy vlastní příspěvkové organizaci, protože město má tuto povinnost jen ke svým vlastním pozemkům,“ popisuje situaci advokátka, která město Pelhřimov zastupovala u soudu.
Ministerstvo dopravy bylo naopak přesvědčeno, že zeleň, která ohrožuje bezpečnost provozu ve městě, musí být odstraněna městem. Spor skončil až u Ústavního soudu a ten dal za pravdu městu, což Jana Zwyrtek Hamplová přivítala, protože se ukázalo, že český stát není všemocný a samospráva je skutečně samosprávou. Podle jejího názoru bychom měli mít na paměti, že samospráva se těší vysoké důvěře občanů, o které si kupříkladu Poslanecká sněmovna a jiné státní instituce mohou nechat jen zdát.
„Je zapotřebí více takových měst, jako je Pelhřimov, která si to nedají líbit. Samospráva je zakotvena v Ústavě, a nikdo nám ji nesmí brát ani do ní zasahovat, a už vůbec ne stát. Naopak – je nutné, aby si stát už konečně zvykl na to, že národním výborům je konec. Jsem velmi ráda, že samospráva našla v tomto směru u Ústavního soudu jasné zastání,“ pochvalovala si advokátka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp