„K čemu je škola?“ zeptal se na úvod besedy o školství v libereckém hotelu Liberec Václav Klaus mladší. „Zdá se to být hloupá otázka. Ale stojí daňové poplatníky dost peněz – 140 miliard korun,“ upozornil. Proč tedy školy jsou? „Na to jsou dvě základní odpovědi. První z nich je, že ve školách se učí. Je tam paní učitelka a děti a ty se učí číst, psát a počítat. Jde o to, aby se naučily se o sebe postarat, až budou dospělé. Tohle má logiku a takhle jsem to vysvětloval svým čtyřem dětem,“ konstatoval. Dalším vysvětlením je to, že školy jsou socializační střediska. „Kde se všichni – školníci, učitelé, děti – učí žít ve společnosti a hlavně získávají kompetence k získávání hodnotových kompetencí,“ dělal si legraci z podivného až odporného úřednického jazyka.
„Tomu jsem nikdy nerozuměl, co přesně vyjadřují. Ale humor stranou, tohle je citace z českého školského zákona. Takhle je to nastaveno. A poctivější kantoři jsou tím znejistělí, protože najednou se po nich nechce, aby děti řádně učili, ale dělali projekty a socializovali se s maminkami, tatínky a dalšími. Ten systém je takto nastaven, což není normální,“ ohodnotil.
Nejdůležitější jsou dobří kantoři
Co je ve školství nejdůležitější? Podle Klause nikoli budovy či dotykové tabule, ale dobří kantoři a důsledný zásadový ředitel, který se snaží školu povznést, aby byla majákem vzdělanosti ve své obci, okrese či kraji. Tito lidé by měli dostat dobře zaplaceno. „Řekněme si upřímně – a to i do vlastních řad – prioritou posledních pěti šesti vlád nejsou dobré platy pro učitele. Prioritou je inkluze, stáhnout vzdělávání od dvou do šestadvaceti let, učit 33 hodin týdně. To jsou miliardy,“ vypočítal Klaus, profesí matematik. Školský expert ODS nastínil, jak vzít na platy učitelů, aniž to bude stát něco daňové poplatníky. Respektive vylíčil, kde ty peníze unikají. „Počítejte se mnou – zavedení povinné školky – dvě miliardy ročně. Zavedení deváté třídy, která má naprosto stejné cíle vzdělávání, jako měli předtím osmáci – osm miliard. Inkluze – osm miliard. A to, že 80 procent populace studuje vysokou školu, to stojí desítky miliard,“ uvedl.
Ideologie do školy nepatří
Dalším důležitým faktorem, jak řídit školu, je jednoduchost. „České školství je v tomto úplně mimo. Máme spousty mnohasetstránkových dokumentů, nikdo se v tom nemůže vyznat. Kdo četl nějaký rámcový vzdělávací program dál než na stránku dvě?“ zeptal se Klaus. Nikdo se nepřihlásil, i když v publiku byla řada kantorů. Uvedl příklad, kdy škola vydá nařízení, aby učitelé byli ve škole dvacet minut před osmou. „Rámcový vzdělávací program popíše toto opatření asi takto: Pedagog získá celoživotní kompetence k poznávání časoprostorové osy, získá sociální vazby se svým nadřízeným,“ popisuje za smíchu diváků.
Klaus se také dotkl ideologie. Ta podle něj do školy nepatří. „Učí se tam vědy, znalosti. Ale neměly by se tam učit otázky, kdy se tady levá část sálu neshodne s pravou. Hodnotové věci do školy nepatří a my je tam zase máme. Když jsem byl mladý, měli jsme marxismus-leninismus. Pak to chvíli nebylo a teď zase. Ekologie, školy musejí přijmout povinně multikulturního koordinátora či koordinátora pro evropské a globální myšlení. Neučíme tedy děti logicky myslet, ale globálně a evropsky,“ upozornil. Většina škol to sice podle něj nějak vyšvejkuje, ale všude také ne.
Stát vyžaduje na kdejaké idiotské místo vysokou školu
„Všichni, kdo tady sedíme, si přejeme, aby naše děti došly ve vzdělávacím systému co nejvýše. Je to proto, že stát vyžaduje na kdejaké idiotské místo vysokou školu. 80 procent lidí jde proto na vejšku. Dvě třetiny nemají na to, aby vystudovaly normální obor. Tak studují nějaké pavědy, třeba státní správu či ještě něco horšího. Vždyť si přečtěte názvy některých kateder,“ opět pobavil Klaus. K čemu tohle vede? „Školství stagnuje, tím stagnuje i ekonomika. Důsledky si za 15, 20 let vyžereme, kdo tu ještě budeme bydlet,“ myslel si. V České republice připadá podle něj 0,9 uchazeče na vysokou školu, v Pekingu 2 000 ku jedné. „Oni pak dřou o trošku víc a jsou tam větší talenti. Rozmach školství brzdí, že nefungují normální zákonitosti. Že ti, kdo mají jedničku, pokračují dál ve studiu. Ti, kteří mají čtyřku, tak nekonečně dlouho ve vzdělávacím systému nejsou. Tohle když padne, tak to není normální,“ uvedl a připojil jednu kacířskou myšlenku. „Pro společnost je lepší, když většina čtyřiadvacetiletých pracuje, než když studuje.“
Češi jsou tradičně pomalejší. Budou čekat, až v Bruselu oznámí, že to rozpouštějí
Klaus se rozhodl návštěvníky potěšit i něčím pozitivním. „Řeknu vám, co je pozitivní. Dva miliony zvídavých mladých lidí. Spousta dobrých kantorů, kteří pořád učí normálně. Sebešílenější ministr školství velice špatně ovlivní, jak bude paní učitelka ráno připravená. To jsou přirozené síly navzdory tomu, že ten socializační školský systém není normální,“ řekl. Změny ale půjdou podle něj rychleji, než si myslíte. „Něco už se mění. Před pěti lety byste neřekli, jak dopadnou volby v Rakousku, že v listopadu vyhraje Donald Trump. Že bude Brexit, Poláci, Maďaři. My jako Češi jsme tradičně pomalejší a čekáme, až v Bruselu ohlásí, že to rozpouštějí. Teprve pak budeme běhat s vlajkami po náměstí. Nepodléhejte tedy panice, že se nedá nic změnit. Že lidé mají rádi koblihu či Dienstbiera,“ pobavil a povzbudil Klaus sál, v němž byla řada členů místní ODS, která besedu zorganizovala.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jzd