Podle Ostřanského máme v podstatě dvě možnosti, jak zacházet s muslimskými věřícími. Jedna možnost je, že stát řekne, které výklady islámu jsou na jeho území přijatelné. A pokud se toho nechopí stát, chopí se toho populisté, kteří se mohou chovat podstatně radikálněji.
„V muslimských zemích, ať je to Egypt nebo Alžírsko, si stát určuje, kdo bude kázat v jeho mešitách, kdo dostane ten souhlas a jaký způsob výkladu islámu bude ten preferovaný. Proč by tento přístup, samozřejmě věcně a erudovaně, neměl používat stát s muslimskou většinou?“ ptal se Ostřanský. Jeho výroky z pořadu Rozsřel uveřejnil server iDnes.cz.
Lze namítnout, že žijeme ve svobodné společnosti a muslimové si mohou vyznávat takovou verzi islámu, jakou uznají za vhodné. Tento bezbřehý liberalismus je však podle arabisty nebezpečný. Zašlo to prý dokonce tak daleko, že se v Německu vedla debata, zda je správné zasáhnout proti muslimskému duchovnímu, který věřícím předává radiální výklad islámské víry.
Jenže pak je tu druhý extrém. „Že nebudeme rozlišovat mezi jednotlivými muslimy a budeme se snažit toto téma věcně neřešit, ale naopak z toho vymačkat maximum bodů, což je příklad České republiky," pravil Ostřanský. Česká muslimská komunita je ale hodně malá. Ostřanský chápe, že lidé mají strach z muslimů, ale někteří politici tento strach zneužívají a „dojí". Různé nesmysly o islámu se Českem podle experta šíří rychlostí požáru. „Například to, že je hidžáb projev muslimského fundamentalistu. Kdo tomu oponuje, je označen za vítače,“ doplnil orientalista.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp