Dopravní odborníci však dopředu varují, že masivní zavádění mýta na silnicích nižších tříd nemusí dávat ekonomický ani regulační smysl. „Již současné zpoplatněné silnice 1. třídy vydělávají vzhledem k nižším sazbám a nižší intenzitě provozu podstatně méně. Ačkoliv tvoří celých 14 procent zpoplatněné silniční sítě, přinášejí do rozpočtu jen čtyři procenta příjmů. Dominantních 96 procent mýta stát vybere na dálnicích,“ řekl dnes na setkání s novináři Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive. Podle něj k regionálnímu mýtnému nepřistoupily prakticky žádné další země v Evropské unii. V posledních letech se význam zpoplatněných „jedniček“ – platí se asi na 200 kilometrech z nich – v mýtném systému stále zmenšuje, protože růst dopravního výkonu se koncentruje na silnice dálničního typu. V roce 2015 vzrostla doprava na dálnicích o 8,6 %, zatímco na silnicích první třídy jen o 1,9 %.
Myšlenka, že by se zpoplatnění menších silnic doplácelo z dálničního mýta, se nelíbí ani dopravcům. „Nám je jedno, jestli nový mýtný systém zajistí firma Kapsch, SkyToll nebo někdo jiný, kdo podá nejlepší nabídku. Je důležité, aby mýtný systém byl levný, efektivní a uživatelsky přívětivý a aby vláda o budoucnosti mýtného systému jednala transparentně a za účasti odborné veřejnosti,“ upozornil nedávno v dopise premiérovi Vojtěch Hromíř, generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Ekonomové rovněž upozorňují, že nepromyšlené rozšiřování mýta do regionů by mohlo vést k nárůstu cen pro tamní spotřebitele, protože zatímco na dálnici se mýtný poplatek rozpočítá do ceny velkého množství přepravovaného zboží, mezi obcemi jezdí spíše dodávky s potravinami či lokálními výrobky. Právě stanovení budoucího rozsahu zpoplatnění pro připravovaný mýtný tendr má být ukazatelem, které technologii bude „neutrální“ tendr nahrávat. Slovenský SkyToll je považován za zástupce satelitního řešení, jemuž by vyhovoval co největší rozsah regionálního mýta, současný provozovatel Kapsch je spojován s mikrovlnným řešením a dálnicemi. „Kapsch je globální mýtný lídr, my dokážeme státu nabídnout jakoukoliv technologii pro jakýkoliv rozsah zpoplatnění a bude to pro mýtné firmy jistě skvělý byznys. Politici si ale pak musejí odpovědět na otázku, kdo to celé zaplatí,“ řekl v rozhovoru pro Právo Karel FEix, ředitel tuzemského Kapsche.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav