Mýtnému systému mohou klesnout náklady pod miliardu, což je méně, než nabízejí „nejlevnější“ účastníci současného výběrového řízení, uvádí Kapsch

13.03.2018 7:21 | Zprávy

Pokud by se stát rozhodl pro zachování současného mikrovlnného systému výběru mýta, snížil by provozní náklady z loňských zhruba 15 procent na 8,6 procenta, tedy pod jednu miliardu Kč ročně ze stávajících 1,5 miliardy Kč. K poklesu provozních nákladů vede změna metodiky, kterou Ministerstvo dopravy použilo v zadávací dokumentaci tendru na provozovatele mýtného systému po roce 2019. Tvrdí to společnost Kapsch, která nyní mýtný systém v tuzemsku provozuje.

Mýtnému systému mohou klesnout náklady pod miliardu, což je méně, než nabízejí „nejlevnější“ účastníci současného výběrového řízení, uvádí Kapsch
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice D1 na Chodově

„Ministerstvo dopravy pouhou administrativní změnou podmínek provozování stávajícího mýtného systému dosáhlo dramatického snížení jeho provozní nákladovosti na 8,6 procenta. Nejde přitom o žádnou slevu, ale jen o výsledek změny podmínek výběru v zadávací dokumentaci tendru,“ uvedl na včerejší tiskové konferenci generální ředitel Kapsch ČR Karel Feix.

Podle něho se nákladovost na provoz snižuje požadavkem na nižší počet distribučních míst ze současných 250 na polovinu, dále zrušením bonusu za úspěšnost výběru a také zavedením placení tzv. dissagia (poplatek za platbu kartou) mimo provozovatele mýtného systému. Jen změnou těchto podmínek by náklady klesly o více než 600 milionů Kč.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) minulý týden při otevírání obálek s nabídkami uvedl, že tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun. Částka 15 miliard, tedy 1,5 miliardy Kč ročně, odpovídá nákladovosti kolem 15 procent.

„Údiv představitelů Ministerstva dopravy nad nízkými cenovými nabídkami pro budoucí vybírání mýta v probíhajícím tendru naznačuje, že stát zdaleka nezná detaily a strukturu provozních nákladů vlastního mýtného systému,“ dodal Feix.

Podle něho podmínky stávajícího tendru rovněž zvýhodňují satelitní výběr mýtného před mikrovlnným, který firma Kapsch pro stát vybudovala a provozuje. Firma podmínky napadla třemi podněty k antimonopolnímu úřadu.

Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásil vedle Kapsche slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá T-Systems. Nabídky bude ministerstvo posuzovat několik měsíců.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

odchod do důchodu

Myslíte, že prodloužení věku ochodu do důchodu náš systém spasí? Není hlavní problém v tom, že se nerodí tolik dění a není třeba změnit toto? A divíte se, že se jich rodí tak málo, když je naše životní úroveň tak mizerná a co si budeme nelhávat, pokud máte děti, ještě vám klesne? Nejde mi o to být b...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úplně jiný Fiala. Nejen platy, je toho víc. Žantovský vytáhl věc z archivu

7:38 Úplně jiný Fiala. Nejen platy, je toho víc. Žantovský vytáhl věc z archivu

TÝDEN V MÉDIÍCH Neříkám tak ani tak, ale na má slova dojde. Tím se zřejmě řídí Petr Fiala, když odmí…