Ke snížení emisí v energetice má přispět Návrh vnitrostátního plánu ČR v oblasti energetiky a klimatu, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Záměrem je zvýšit podíl obnovitelných zdrojů na konečné spotřebě na 20,8 procenta do roku 2030. Pro rok 2020 bylo cílem 13 procent, Česko jej dosáhlo už před šesti lety. V roce 2017 podíl činil 14,7 procenta. Ekologové dlouhodobě volají po ambicióznějším cíli, země by podle jejich dřívějších vyjádření měla směřovat k 24 procentům.
Sektor veřejné energetiky a výroby tepla je podle materiálu největším zdrojem emisí oxidů dusíku (NOx) po silniční dopravě. Cílem opatření je dodatečná úspora minimálně pěti kilotun emisí NOx v roce 2030 oproti původnímu scénáři národního programu. Přispět k tomu mají právě obnovitelné zdroje, případně například využití odpadního tepla z průmyslu, změna paliva či zvýšení energetické účinnosti.
„Uvedeného snížení je možné dosáhnout například náhradou spotřeby hnědého uhlí v objemu pěti milionů tun za rok,“ píše se v materiálu. Při náhradě uhlí ve výrobě elektřiny a tepla lze podle zprávy očekávat také snížení emisí oxidů uhličitého a siřičitého a polétavého prachu se zrny o velikosti do 2,5 mikrometru (PM2,5). Podle odhadů MPO opatření vyjde na zhruba deset miliard korun.
O dvě miliardy více by mělo stát opatření na obměnu zdrojů tepla. Kvůli velké spotřebě pevných paliv je lokální vytápění domácností hlavním zdrojem emisí benzo(a)pyrenu, PM2,5 či těkavých organických látek s výjimkou metanu (VOC). Ministerstvo životního prostředí na obnovu zdrojů tepla poskytuje takzvané kotlíkové dotace. Společně s dalším opatřením, tedy zlepšením kvality palivového dřeva používaného ve stacionárních zdrojích o tepelném příkonu do 300 kilowatt, by to mělo přinést snížení emisí PM2,5 o 4,4 kilotuny a VOC o 14 kilotun oproti původnímu scénáři. Opatření spojené se zlepšením kvality dřeva vyjde podle předpokladů na tisíce až miliony korun.
K opatřením na snížení emisí z dopravy má přispět analýza zpoplatnění vozidel, kterou zpracovává Ministerstvo dopravy. „Navrhovaná opatření budou komplexně řešit problematiku vysokého průměrného stáří vozového parku v ČR, vysoké dovozy starších vozidel ze západní Evropy a nízké prodeje vozidel s alternativním pohonem,“ píše se v materiálu.
MPO pak připravuje aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, jehož hlavním cílem je rozšíření nízkoemisních a bezemisních vozidel. Uskutečněním opatření obsažených ve zmíněných dokumentech budou k roku 2030 dodatečně sníženy emise NOx minimálně o pět kilotun a VOC o jednu kilotunu oproti předpokladům, uvádí materiál. Náklady budou vyčísleny v dokumentech.
Ke snížení emisí amoniaku ze zemědělství má přispět zpřísnění povinností při skladování a aplikaci hnojiv a podpora pastevního chovu. Navýšení podílu takového chovu krav, býků a jalovic ve stáří nad dva roky může podle materiálu přispět k redukci emisí amoniaku o 7,35 kilotuny ročně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp