Dobeš následně ve svém textu rozebírá, co vlastně může ovlivnit. „Ano, mám k dispozici takzvaný kulturní test, kde mohu přidělovat každému snímku bodové hodnocení a spolurozhodovat tímto způsobem o finanční zpětné podpoře. Ale mám na výsledek skutečně nějaký vliv? Nejsem jako člen komise v důsledku pouhým zahradníkem Chancem z filmu Byl jsem při tom? Svědkem bez vlivu a vůle, jehož jedinou výsadou je sledovat přerozdělování peněz ze státní kasy mezi skupinami zahraničních i domácích filmařů a státem?“ zeptal se a popsal případ německého projektu, jenž podle něj je ve svém důsledku potenciálně nebezpečný pro občany Česka.
„Nejprve jsem bodovat zcela odmítl, následně jsem k tomu byl na dalším jednání komise donucen a body jsem prostě přidělit musel,“ zmínil s tím, že podle jeho názoru jde v příběhu o hru s islamistickým ohněm.
„Film v každém případě testem kulturních i výrobních kritérií prošel. Patrně se natočí, a pokud – jak předpokládám – němečtí producenti utratí v očerněném Česku více než patnáct milionů korun, bude jim vráceno dvacet procent všech nákladů,“ sdělil Dobeš. Chybou je podle něj to, že kulturní test je natolik propustný, že jím projde snad všechno.
„Představte si, že se jako producent rozhodnete uctít brzké výročí roku 1948 oslavným zvěčněním podílu takového Klementa Gottwalda a natočit svěží dílko nazvané Kabrňák Kléma. Pak ani vám nic nezabrání s trochou šikovnosti projít kulturním testem bez ztráty rudé růžičky. Projekt vám podpoří fond ministerstva kultury a stát vám na konci natáčení soudružsky vrátí část nákladů,“ popsal s tím, že stačí, aby téma filmu bylo založeno na události, jež je součástí historie, či aby v něm byla postava patřící do české historie. „Prošli jste. Máte čtyři bodíky, jste za vodou, český stát vás pobídne k natáčení a z proinvestovaných peněz vám pak část vrátí zpět,“ dodal.
„Když jsem se začal o problematická kritéria pobídkového kulturního testu hlouběji zajímat, byl jsem nejprve obviněn z blokování jednání komise, abych se dozvěděl od právničky pracující pro fond, že jsem ‚stupidní‘ a že podá návrh na mé odvolání ministrovi, protože se mým vystupováním cítí poškozena. To celé jenom z jediného prostého důvodu – systém fungující rok za rokem na Státním fondu kinematografie se začal bránit kontrole. S vědomím dalších možných útoků a denunciace tvrdím, že člen Komise pro filmové pobídky Státního fondu kinematografie prostě nemůže posuzovat kvalitativně. Navíc potřebné čtyři body v celkem osmi kolonkách kulturního testu lze jen velmi těžko neudělit. Udělit nulu vám zase nepovolí logika. Nebo vznešeněji řečeno, vyšší princip mravní,“ uzavřel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef