Ekonom Michael A. Arouet bije na poplach. V Německu přijdou o práci desítky tisíc lidí a tamní ekonomika se podle něj pořádně otřese.
A přidal seznam firem, kde mají přijít o místo tisíce lidí. U Deutsche Bahn má přijít o práci na 30 tisíc lidí. Ale i v Tesle Elona Muska to mají být 3 tisíce lidí, ve společnosti Ford 2 900 lidí a Volkswagen 10 400 zaměstnanců. Firma Bosch se prý chystá propustit 3 760 lidí a Deutsche Bank 3 500 lidí.
Recently announced jobs cuts in Germany. This is just the top of the iceberg. Also each job eliminated at a large company triggers job cuts at various suppliers.
— Michael A. Arouet (@MichaelAArouet) November 25, 2024
As none of Germany‘s structural issues is being addressed, more job cuts still to come. pic.twitter.com/x6X5xbsTyE
„Manažeři Fordu věřili v transformaci technologie pohonu automobilů propagovanou federální vládou a Bruselem. Výroba malého vozu Fiesta v Kolíně nad Rýnem byla zastavena, továrna na motory byla uzavřena a místo toho byla zřízena výroba elektromobilů za dvě miliardy dolarů. 15 měsíců po zahájení výroby bude oznámeno propouštění 2 900 zaměstnanců. Továrna bude mít v roce 2025 pravděpodobně pouze 40procentní kapacitu. Americká mateřská společnost si již nemůže dovolit absorbovat německé ztráty. I tam (v USA) se hromadí ztráty,“ napsal k tématu server listu Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)
Server deníku Süddeutsche Zeitung upozornil, že německý ocelářský gigant ThyssenKrupp propustí 11 tisíc pracovníků do roku 2030. ThyssenKrupp zaměstnává asi 27 tisíc lidí a společnost tvrdí, že je pod velkým tlakem. Jednak kvůli tvrdé konkurenci, jednak kvůli vysokým cenám energií. Vedení firmy rozsáhlé propouštění popsalo jako cestu k ozdravení celé skupiny. Současně bylo oznámeno, že některé aktivity budou převedeny na jiné společnosti, budou tzv. outsourcovány. A tamní odbory hlasitě protestují.
Vedení odborů ve VW je podle informací zpravodajského pořadu Tagesschau veřejnoprávní televize ARD připraveno vzdát se platů v naději, že nebude muset dojít k rozsáhlému propouštění.
Celková koncepce by měla snížit náklady na pracovní sílu přibližně o 1,5 miliardy eur, uvedl Thorsten Gröger, okresní manažer a hlavní vyjednavač odborů IG Metall. „Jde o 1,5 miliardy eur, které předkládáme na vyjednávací stůl.“
„Pokud bude představenstvo trvat na realizaci původních plánů a zavírání továren, převezme odpovědnost za to, že skončíme v pracovněprávních sporech, které tato republika nikdy předtím nezažila,“ varoval manažery Gröger.
Odbory VW požadují, aby si i manažeři snížili platy. Vedení vítá ochotu odborů jednat a požadavky si prý důkladně prostuduje.
Jenže podle odborářů je nutné proškrtat i byrokratické povinnosti a všechny procesy ve firmách zjednodušit.
Česko bývá popisováno jako sedmnáctá německá spolková země. Jinými slovy, náš stát je silně provázán s německou ekonomikou. České firmy často fungují jako subdodavatelé pro větší německé podniky. A každé rozsáhlé propouštění v Německu se tak odrazí i v Česku. Ale premiér Petr Fiala přesto sliboval, že do 5 let budeme mít platy jako v Německu, pokud bude moc vládnout ještě jedno volební období.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.