Propouštět budou podle Ševčíka i jiné podniky, nejen Volkswagen. „Bude muset propouštět s naprosto nesmyslným ideologickým programem Green Dealu,“ řekl ekonom. Zmínil svého světoznámého německého kolegu Hanse-Wernera Sinna, který o Green Dealu říká, že nikdy předtím svět neviděl srovnatelnou snahu o ochranu životního prostředí a jen zřídka, s výjimkou válečných dob, kdy byly tržní ekonomiky vystaveny rigidnímu centrálnímu plánování, se chovaly tak, jak se dnes chová Evropská komise. Podle Ševčíka to Sinn spojuje také s tzv. dekarbonizací, kdy „ta odvážná řešení, která navrhovala Evropská komise především v podání Timmermanse, se ukazují jako naprosto scestná“. Podle Miroslava Ševčíka si to dnes uvědomují už i šéfové všech velkých evropských průmyslových firem včetně automobilek, protože vidí, jak ztrácejí konkurenceschopnost na světovém trhu.
Budou volby v USA férové?Anketa
Miroslav Ševčík se ještě zastavil u tématu dekarbonizace. „Vůbec nejsme schopni zabezpečit výrobu elektrické energie, která by byla zaručená bez uhelné stopy.“ Jako kontrast k zelené Evropě zmínil Indii a Čínu, kde probíhá výstavba desítek nových uhelných elektráren a tepláren. Podle Ševčíka to Hans-Werner Sinn označuje za přeměnu ekonomického systému, kterou státy východní Evropy již v historii zažily, ale západní země s ní nemají zkušenosti. Ševčík srovnává současný model řízený z Bruselu s tím sovětským. „A ještě navíc dělá daleko více chyb tento bruselský systém, než dělalo tehdejší RVHP,“ dodal.
Ševčík uvedl, že Evropě chybějí suroviny pro výrobu baterií a dalších důležitých komponent elektromobilů. „Jsou bohužel na území Číny, Ruska, Afriky, případně Jižní Ameriky,“ upozornil. A v kritice plánu pokračoval s tím, že zatím nejsou vyřešeny základní problémy: „Nikdo zatím nebyl schopný spočítat ekologické dopady výroby elektromobilů. Nikdo nebyl schopný zabezpečit, aby byla výroba elektřiny v dostatečném množství, víme, že jsou dnes oblasti, které již procházejí takzvanými black-outy. Nikdo nebyl schopný říct, jak se budou vyvíjet stavby dobíjecích stanic.“ Jako příklad uvedl Ševčík velká sídliště typu pražského Jižního Města, Bohnic nebo Proseka. „To si tam budou pouštět ty prodlužovačky z balkonů a z oken ti lidé na to dobíjení?“ ptá se.
Chybí nám také dostatečně dimenzovaná přenosová soustava, Ševčík hovoří o desítkách miliard v nutných investicích. Stejně tak v případě použitých baterií, u kterých zatím není zajištěna jejich následná ekologická likvidace. Nehospodárnost se projevuje i v přerozdělování. „Jsou to už teď desítky miliard korun, které byly poskytnuty na výzkum v rámci různých dotací, a zároveň i finančních prostředků, které mohly být rozděleny mezi akcionáře jednotlivých automobilek a o to nižší mohly být ceny těch automobilů, které se v současnosti vyrábějí,“ dodal Ševčík.
Nedopočítání a nedořešení těchto otázek považuje Ševčík za zásadní chybu. „Počítá se s tím, že vědecko-technický pokrok bude stíhat politická rozhodnutí,“ poznamenal.
„Takže prosím, zapamatujme si, a říká to například i Martin Jahn, který je místopředseda představenstva Škodovky, že cíle Evropské unie v automobilovém průmyslu nejsou splnitelné a vedou pouze k tomu, že se bude snižovat životní úroveň občanů Evropské unie. Nota bene to může vést i k velmi silným tlakům na trhu práce,“ varoval Miroslav Ševčík.
Závěrem spoluobčany vyzval k používání zdravého selského rozumu a opatrnosti před chimérami tlačenými ze strany různých zájmových skupin, které sledují vlastní profit. S diváky se, jak je již jeho zvykem, rozloučil přípitkem českou Kofolou. Tentokrát s višňovou příchutí.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný