Články o českém premiérovi Andreji Babišovi opět plní přední stránky novin a objevují se na předních příčkách zpravodajských serverů. Právní experti Evropské komise podle všeho došli k závěru, že Babiš nadále ovládá svůj holding Agrofert, a ocitá se tak ve střetu zájmů. Jako nejvyšší představitel vlády by měl také dohlížet na to, jak jsou dotace rozdělovány a zda o ně ten či onen subjekt žádá oprávněně. Babiš se opakovaně bránil, že svůj Agrofert převedl do svěřenského fondu, ale podle právníků Evropské komise to nestačí. Třeba proto, že fond ovládá i jeho manželka, což znamená, že Babiš může mít na chod holdingu stále vliv. Pokud se to prokáže, Česko bude vracet dotace, které čerpal v posledních letech Agrofert. Jde o miliardy korun, které odtečou z kapes Čech, Moravanů a Slezanů.
Andrej Babiš si v posledních měsících zvykl sepisovat obsáhlá shrnutí toho, co za uplynulých sedm dní dokázal, jaký cíl splnil a s jakými zahraničními politiky se setkal. Pojednání zpravidla čítá několik stránek, ale v tom dnešní není slovo o tom, na co upozorňují evropští právníci.
Místo toho Babiš občanům předestírá plán na vybudování vládní čtvrti. Tento plán už odmítl současný primátor Prahy Zdeněk Hřib (Piráti), ale Babiš si trvá na tom, že je to dobrý plán.
„Čau lidi, já vím, je neděle a máte asi jiné plány, ale chtěl bych si s vámi udělat takový malý výpočet. Máte tužku a papír? Měl bych pro vás investici. Za deset miliard. Aha, jasně, a s jakou návratností. Sedíte? Návratnost pět let. O takové by snil snad i Warren Buffett, asi nejslavnější světový investor. Ale můj plán je fakt reálný a na dosah ruky. Ušetřil by nám všem daňovým poplatníkům obrovské peníze,“ začal Babiš velikášsky. Svůj text tradičně uveřejnil na sociální síti Facebook.
„Možná už jste zaznamenali v médiích, že navrhuju vybudovat na okraji Prahy v Letňanech vládní čtvrť. Naši úředníci častokrát sedí v krásných budovách na těch nejprestižnějších adresách, které se ale musejí draze udržovat, jsou energeticky nehospodárné, a ještě k tomu ani svou kapacitou nestačí. Takže JEN NA PRONÁJMECH dalších kanceláří v soukromém vlastnictví vyhodí náš stát každý rok půl miliardy. Tak mám nápad. Ty úžasné kulturní památky, které vybudovali naši předkové a ve kterých sedí úředníci a ministři, pojďme proměnit na muzea a galerie a zpřístupnit je veřejnosti. Jiné zase prodat na byty, které v Praze chybějí. A za které můžeme inkasovat atraktivní cenu. V Praze sedí 37 000 úředníků a my máme v plánu asi 10 000 z nich přesunout na okraj Prahy, na stanici metra v blízkosti obchodního centra Letňany, v blízkosti D8 a na okruhu, což jim jednak zlepší pracovní podmínky a za druhé, samozřejmě, bude to i pro občany a firmy výhodnější, nebudou muset chodit na úřady do centra města, kde nemají kde parkovat,“ pokračoval předseda vlády.
Nová vládní čtvrť by stála deset miliard, ale prodejem současných úředních budov hodlá Babiš vydělat 7,5 miliardy a každý rok ušetřit půl miliardy na nájmu. Sečteno a podtrženo, za pět let je velká investice zpět. Alespoň podle Andreje Babiše. Nová vládní čtvrť v Letňanech prý prospěje všem, občané se líp dostanou na úřady a úředníci budou mít komfortnější prostředí k práci. Inu, v premiérově podání samá pozitiva.
Se stejným nadšením občany nabádal, aby si koupili státní dluhopisy s úrokem ve výši dvou procent, pokud si dluhopisy podržíte šest let.
A jako by toho nadšení nebylo dost, po údajně úžasné vládní čtvrti a skvělých státních dluhopisech Babiš se stejným entuziasmem psal také o návštěvě maďarského premiéra Viktora Orbána v Česku. Babiš Orbána opakovaně označil za svého přítele.
„Dovoluji si ho nazývat svým přítelem... S Viktorem jsme mluvili o všech věcech, které jsou aktuální pro naše země i celý region, ale jedna mě zaujala zvlášť... Maďarsko patří do první desítky našich nejvýznamnějších obchodních partnerů. Náš vzájemný obchod je rekordní. Pro představu. V roce 2012 to bylo 5,4 miliardy eur, loni už 8,2 miliardy. Mimochodem, třeba síť čerpaček MOL je se svými 306 stanicemi v Česku druhá největší. V rámci V4 jsme se dohodli na stavbě vysokorychlostní železnice z Budapešti do Varšavy přes Bratislavu a Brno. Bude se po ní dát jezdit až 250 km/hod. A třeba cesta z Budapešti do Varšavy by se měla zkrátit z neuvěřitelných dvanácti hodin na tři. Tak doufejme, že to není jen nesplnitelný sen. Ministerstva dopravy všech zúčastněných zemí zadají studii proveditelnosti stavby. Maďarská vláda na ni dá v přepočtu 120 milionů korun,“ napsal Babiš.
Maďarsko prý také představuje velkou příležitost pro naše zbrojaře. České zbraně prý mají ve světě dobrý zvuk. Maďaři modernizují armádu a Babiš věří, že by mnoho techniky mohli nakoupit právě v České republice.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp