V učebnici jsou dvě rodiny odlišné jako den a noc. První rodina je netolerantní, zpátečnická, tradicionalistická a nacionalistická. Druhá rodina pak rasově smíšená, multikulturní, inteligentní, plná smíchu a poznávání. Tak irská učebnice učí děti poznávat svět.
První rodina v učebnici je vykreslená jako čtyři rusovlasí lidé, všichni jsou oblečení v tradičních irských svetrech, stojí před vesnickou chalupou se slámovou střechou. Otec má v ruce vidle na kravský hnůj, děti v pozadí tančí tradiční irské tance. Žáci se v učebnici dočtou, že rodina nemá ráda žádné změny, všichni příbuzní musejí být Irové. Nesmějí sledovat zahraniční filmy, hrát zahraniční hry nebo sledovat zahraniční televizní pořady. Vše musí být podle učebnice v první rodině s nálepkou made in Ireland. V první rodině se jedí jen brambory se zelím a slaninou. Ze sportu je připuštěna pouze irská tradiční Galská atletická asociace, každé léto chodí na tradiční letní Fleadh, kde se muzicíruje výhradně podle partitury irské kultury.
Obrázek tradiční rodiny
Na druhé straně je rodina číslo dvě. Rodina smíšených ras. Rodina, která miluje změny a odlišnost, užívá si cestování, zkoušení nových jídel, nových přátelství a vztahů. „Máme vztahy v Londýně a Austrálii a naše rodina je zčásti irská, zčásti rumunská a zčásti nizozemská,“ uvádí učebnice o kladném příkladu rasově smíšené tolerantní rodině. „Většinu let si vyměňujeme dům s rodinou v jiné zemi. Je to skvělý způsob, jak se setkat s lidmi a dozvědět se něco o jiných kulturách a společnostech. Díky tomu si uvědomíte, že když je poznáte, lidé jsou si více podobní než odlišní.“
Obrázek správné rodiny
První, irská rodina, je dětem dávána jako špatný příklad. Příklad zpátečnický. Irská kultura se irským dětem v irských školách představuje jako ta špatná, neuvědomělá, „tradiční“. Druhá rodina, multikulturní, rasově smíšená, je pak dětem předkládaná jako vzor.
To vše je v učebnici pod kapitolou nazvanou Zdraví a pohoda.
Když se rodiče dětí školou povinných o učebnici dozvěděli, spustili velký rozruch. K němu se připojili i někteří politici.
„Naprosto nepřijatelné, že jsou naše děti indoktrinovány, aby se nenáviděly. Od kdy je v pořádku zesměšňovat a snižovat irské lidi a naši kulturu? Tento protiirský rasismus musí skončit,“ napsala na síti X politička Helen Duignanová.
Totally unacceptable that our children are being indoctrinated to hate themselves. Since when is it ok to ridicule & belittle Irish people & our culture? This anti-Irish racism has to stop. Get critical race theory out of our schools @NormaFoleyTD1 @Education_Ire #SPHE @NCCAie https://t.co/eVaGGtWdwF
— Helen Duignan AONTÚ (@AontuHelen) August 31, 2024
„Vyžadujeme odpovědi od ministryně školství a jejího oddělení, jak je možné, že byl tento obsah schválen, a žádáme o ujištění, že takový typ irských kulturních stereotypů se v budoucnu v dětských učebnicích neobjeví,“ pokračovala v palbě Duignanová.
„Nejdřív jsem si myslela, že je to nějaká parodie, ale překvapivě tomu tak není. Každý, kdo se trochu objektivně dívá na tyto popisy zahrnující ‚irskou rodinu‘, okamžitě pochopí naprosto absurdní, nenávistný a posměšný postoj, který byl přijat. Typická tradiční ‚irská rodina‘ je parodována jako izolovaná, rozzlobená, malicherná a buďme upřímní, xenofobní a rasistická, zatímco kontrastní rodina v prezentaci je zjevně plná vhledu, tolerance a inteligence. Je téměř nepředstavitelné, jak se tento odpad dostal do učebnice. Toto vyobrazení je zcela nesprávné a musí být odstraněno,“ odsoudila učebnici opoziční politička Carol Nolanová.
„Je to odraz oddělení, které je mimo kontakt a snaží se být zajímavé, ale jako materiál pro vzdělávání dětí selhává, když právě to nabízejí v oblasti inkluzivity. Je to ubohé,“ řekl mluvčí sociálních demokratů pro školství Gary Gannon.
Po velkém nátlaku se k odpovědi dostrkalo i ministerstvo školství. Z ní vyplynulo, že je na každé jednotlivé škole, jaké učebnice si pro výuku vybere. „Specifikaci kurikula a předepsaný materiál pro jakýkoli předmět určuje Národní rada pro kurikulum a hodnocení. Je na odpovědnosti každé školy, aby si vybrala zdroje (jiné než předepsané materiály), které použije na podporu své realizace kurikula. Jakékoli obavy týkající se materiálu publikovaného v učebnicích by měly být sděleny samotnému vydavateli,“ stojí v prohlášení ministerstva školství.
Tlak veřejnosti i politiků vedl až ke stažení učebnice a „omluvě“ vydavatele.
„Prostřednictvím pozadí a kontextu je hlavní smysl této aktivity (‚Podívejte se na rozdíl‘) navržen tak, aby pomohl studentům porozumět důležitosti rozmanitosti v našich životech, představil studentům principy o rovném postavení a zdůraznil typy diskriminace. V návaznosti na představení studentům zákonů o rovném postavení tato aktivita využívá nadsázku k vyjádření povahy a účinků inkluze a zaujatosti. Při bližším zkoumání nyní oceňujeme, že náš přístup měl být jiný, a přijímáme, že to vyvolalo rozrušení a hněv, i když to nebyl náš záměr. Rozhodli jsme se tuto kapitolu nahradit a omlouváme se za způsobené škody,“ zaznělo ze strany vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marian Kučera
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.