Slavná automobilová skupina se po letech poklesu prodejů pokouší o ultramoderní obnovení. Přišla proto s novou reklamou, který ale naráží spíše na velkou kritiku a odsouzení. V ní vystupuje z výtahu skupina multirasových modelů a modelek s různými pohlavími v nejmodernějším make-upu a pestrobarevných, extravagantních šatech za zvuků techna do strohé krajiny. Poté jsou vidět v různých pózách, zatímco se na obrazovce objevují různá hesla včetně odstranit obyčejnost.
Ale jedna věc, ta hlavní, v nové reklamě slavné britské automobilky Jaguar chybí: auta.
Spot proto vyvolal na internetu několik reakcí. Doslova zděšení vyjádřil také hollywoodský insider na síti X vystupující jako Rambo Van Halen. „V průběhu let jsem natočil spoustu reklam a tahle je příšerná. Ale bohužel to není poprvé, co se to stalo,“ uvedl.
„Lidé ve velkých organizacích dělají hlouposti. Což je důkaz, že jsou to lidé, a ne bohové. Tito lidé jsou obvykle poměrně inteligentní a zdravě uvažující v osobním životě. Ale velké organizace, jako jsou nadnárodní korporace nebo reklamní agentury, mají zvláštní motivaci. A následování těchto pobídek může vést jinak inteligentní lidi na hloupá místa,“ upozornil.
Příkladem je podle něj tato kontroverzní reklama na Jaguar. „Nevím, jestli jste viděli nový jaguar, ale jsou opravdu kurevsky nudné. Každý, kdo má zdravý rozum, vidí, že jsou nudné, ale lidé v Jaguaru se asi museli podívat na marketingová data, aby na to přišli. Proto se rozhodli změnit značku na něco vzrušujícího, jedinečného a jiného,“ pokračuje insider.
„Jaguar vyráběl sexy auta. Kontrola kvality byla příšerná a vozy byly známé svými problémy s elektrikou, ale byly zatraceně sexy,“ dodává s tím, že na nové reklamě není nic sexy. „Skutečnost, že v tomto spotu není žádné auto, mě vede k domněnce, že jde o ‚high concept‘ zavádění nového produktu. A jedna moje část si myslí, že jde o promyšlený vtip nebo trik,“ uvádí.
„Ale bohužel s tím mám bohaté zkušenosti. Protože velké organizace dělají hlouposti. Právě jsem viděl, jak jiná značka luxusních aut málem udělala tu nejrasističtější věc na světě (naštěstí na poslední chvíli změnila kurz). A moje zkušenost mě vede k přesvědčení, že si manažeři Jaguaru mysleli, že je to dobrý nápad,“ uvedl.
„Za tento typ hlouposti musejí existovat tresty. A možná pár lidí přijde o práci. A možná se někteří z nich probudí. A možná, doufejme, se tito lidé rozhodnou, že znovu začnou vyrábět krásná sexy auta,“ dodal uživatel a požádal diskutéry o ostrou kritiku této reklamy a vytvoření jejího meme.
Zhrozeni byli i lidé pod jeho komentářem. „Pokud se najednou chystají zaměřit celou společnost na zcela novou demografickou skupinu, je lepší začít se zcela novou značkou. Tohle ve mně vyvolává vzpomínky na film Hunger Games, a to tím nejhorším možným způsobem,“ uvedl jeden z přispěvatelů do diskuse.
Hi. I've made a lot of commercials over the years, and this one is horrible. But sadly it's not the first time this has happened.
— Rambo Van Halen (@RamboVanHalen) November 20, 2024
Story:
[Disclamer: I wasn’t here for this one but I heard the story after the fact. I heard it from two people who claimed to be there. The… https://t.co/DJKlV6YxoR
Jedním z hlasitých kritiků reklamy automobilové firmy zabývající se výrobou luxusních a sportovních automobilů je také šéf Tesly Elon Musk, v internetové diskusi se pozastavoval nad tím, co reklama Jaguaru představuje, a na X se zeptal: „Prodáváte auta?“ Podle firmy je reklama součástí „zcela proměněné značky Jaguar“.
Do you sell cars?
— Elon Musk (@elonmusk) November 19, 2024
Magazín CarDealer zveřejnil článek s titulkem: „Halucinogenní sci-fi film: Uvnitř poněkud bizarního znovu uvedení Jaguaru.“ Píše se v něm, že na tiskovce pro dealery a novináře šéf designu automobilky řekl: „Můj tým nešňupal bílý prášek – tohle je skutečné.“
Novináři se prý cítili jako na konferenci nějakého kultu. Nové auto Jaguar výrobce údajně představí už brzy, ale prodávat ho má až v roce 2026. Stará auta se přestala vyrábět a nový jaguar už si zájemci nekoupí, zatím se vyprodávají sklady.
Spot vyvolal na internetu reakce ze strany komentátorů, přirovnávají jej k velkému přešlapu, jaký udělala značka piva Bud Light, které u zákazníků velmi uškodilo, když se spojila s trans influencerem.
Také jeden z odborníků na komunikaci na X označil reklamu za „katastrofální“, protože se příliš zaměřuje na budování značky, a ne na samotný produkt.
V tiskové zprávě, která reklamu doprovází, ji automobilka popisuje jako součást „zcela proměněné značky Jaguar“ a „nové éry“, která ji činí „relevantní pro současné publikum“. „Jedná se o kompletní reset,“ uvedl generální ředitel Rawdon Glover s tím, že aby vrátili zpět tak celosvětově proslulou značku, museli učinit odvážné kroky. V roce 2023 prodal Jaguar celosvětově 64 241 vozů. Ve Spojených státech prodal Jaguar v roce 2023 8 348 vozů, což je o 13,65 % méně než v předchozím roce.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Natálie Brožovská