Libor Lukáš před senátory z výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu přirovnal petici k „zoufalému hlasu lidu“ a připomenul, že dokument na podporu dostavby dvojice páteřních komunikací svým podpisem podpořilo na 17 tisíc občanů. Konkrétně v Kroměříži se v souvislosti s dálnicemi jedná o dostavbu klíčové komunikace, která by Českou republiku u Kroměříže propojila se Slovenskem. Stavba podle Lukáše ale stojí již celé dekády.
Stejně jako dříve se Lukáš opětovně pustil do ekologických aktivistů. Hovořil o „účelovosti“ a „obstrukčním“ jednání. Dálnice D49 měla podle Lukáše povolení potřebná ke stavbě již od roku 2008. Podle Lukáše je nutné, aby došlo ke změně legislativy, a to tak, aby nebylo možné stavbu důležitých staveb „donekonečna a opakovaně blokovat“. Návrh usnesení, který představitelé petičního výboru senátnímu výboru představili, vznikal za konzultace s představiteli Ministerstva dopravy a Ministerstva životního prostředí.
Po rozpravě, ve které zazněly argumenty pro a proti, se senátoři z výboru rozhodli usnesení petentů podpořit s vypuštěním jedné věty apelující na zrychlení povolovacího řízení dopadů na životní prostředí EIA u obou staveb. Podle Lukáše nicméně tato kosmetická změna ničemu nevadí. „Nepovažoval jsem to v celém tom kontextu za úplně nejdůležitější. Se změnou jsem souhlasil, protože si myslím, že zůstává ta podstata té věci tak, jak byla předložena,“ sdělil po jednání výboru ParlamentnímListům.cz Lukáš.
Petice již nyní prošla veřejným slyšením a senátními výbory, které se vyjádřily souhlasně. Ani jednoho z veřejných slyšení se nezúčastnili odpůrci stavby z řad ekologických aktivistů. Petice by tak mohla brzy zamířit rovnou na plénum Senátu, kde by se k ní měli vyjádřit všichni členové horní komory.
„Předpokládám, že někdy na podzim, po prázdninách, půjde petice na plénum Senátu, jak je tomu u takzvaných velkých petic, tedy petic nad deset tisíc podpisů. A jsem optimista, takže si myslím, že Senát na základě stanovisek z těchto dvou výborů, ale i stanoviska z veřejného slyšení by mohl tento návrh schválit,“ uvedl Lukáš pro ParlamentníListy.cz. Podle Lukáše by to mohlo představovat signál pro zákonodárce, aby změnili legislativu tak, aby se dalo strategicky stavět, a ne, „aby nám duněly kamiony pod okny od rána do večera“. O kritické situaci v moravské obci Strážnice v souvislosti s těžkou dopravou ParlamentníListy.cz informovaly již dříve.
„Pro nás je to malé zadostiučinění, ale ta cesta k tomu, aby ten problém byl vyřešen, je ještě dlouhá,“ sdělil ParlamentnímListům.cz tajemník Sdružení místních samospráv České republiky Tomáš Chmela ze Slavičína. Ten si před senátory postěžoval na obtížnou dopravní obslužnost nejvýchodnějších částí republiky i kvůli dosud neexistujícímu dálničnímu spojení. Obce, které v tom regionu leží, jsou sužovány jak nadměrnou dopravou, tak katastrofální dopravní dostupností s centry, jako je Zlín a Brno. „Sekundárně pak trpí odlivem obyvatelstva, služeb, nezájmem návštěvníků o region, protože to je velmi dopravně odlehlé,“ doplnil Chmela. „Jedná se o klíčové napojení nejvýchodnějšího celku České republiky směrem na Brno a Prahu,“ dodal na konto dvojice dálnic D49 a D55.
Dostavba dálnic by podle něj dané lokality oživila. „Místní podnikatelé nemají motivaci zřizovat například ubytování, přitom ten region je srovnatelně zajímavý jako ty jiné regiony, Českomoravská vrchovina a podobně, které jsou daleko dostupnější, a tím pádem pro toho zákazníka i daleko atraktivnější,“ dodal Chmela.
Situaci kolem možné dostavby dálnic D49 a D55 na Moravě ParlamentníListy.cz sledují dlouhodobě. Monitorovat ji naše redakce bude i nadále.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jonáš Kříž