Ohlédnutí za uplynulým týdnem v médiích tentokrát Petr Žantovský věnuje veřejnoprávní televizi i rozhlasu. „Začal bych úterní diskusí v Událostech, komentářích, které se zúčastnil za ČSSD Jan Chvojka, za ODS Martin Novotný a za hnutí ANO Radek Vondráček. Debata se týkala limitů financování volebních kampaní politických stran, což má být zase nějak nově zákonem upraveno. Tohle téma se pravidelně vrací před nějakými volbami zhruba s ročním předstihem a všechny strany se rázem vrhnou do obhajování transparence a čistoty. Zejména chudší strany vyčítají bohatším stranám, že do svých kampaní strkají nehorázné stovky milionů korun,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz mediální analytik Petr Žantovský.
Obvykle ty stovky milionů však nepromění v kýžený volební výsledek, pak dluží a dostávají se do velkých finančních problémů. „To se konec konců přihodilo svého času oběma dominantním stranám, jak ODS, tak ČSSD. A stále se z této kvadratury kruhu nenachází žádné východisko. Já bych, s dovolením, jedno takové měl. Možná bude působit velice revolučně, ale mám pocit, že dává určitý smysl. Nejprve si položme otázku, proč a jakými způsoby vlastně stát politické strany platí. Je to za hlasy získané ve volbách. Domnívám, že to je špatně, že smyslem demokracie není, aby politické strany nechávaly vydělávat reklamním agenturám nehorázné stovky milionů, tady je něco už z principu špatně,“ míní mediální odborník.
Stanovení limitu, který se v kampaních nesmí překročit, je k smíchu
Navrhoval by úplně opačný přístup se zrušením státního příspěvku za získané hlasy a nechal by naopak strany absolutně nelimitovaně, ať podnikají a dělají si, co umějí. „Tak tomu bylo konec konců za první republiky, kdy byly strany placeny ze soukromých zdrojů bez limitu. Měly svá vydavatelství, své firmy, na které byly napojeny, a často to byly podnikatelské subjekty, ať už Národní demokracie, národní socialisté, konec konců i sociální demokraté, agrárníci a tak dále. Všechno to bylo velice průhledné a transparentní, jak se dnes hezky říká, a stát to nestálo žádné peníze. A předvolební kampaně bych nelimitoval způsobem, který je dnes navrhován, tedy zastropováním nějakou částkou, která se smí vložit do kampaní,“ vysvětluje Petr Žantovský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník