Piloti budou nově trénovat na novém simulátoru pro Lišku z Vodochod
13.01.2025 13:21 | Monitoring
Česká republika má dlouhou tradici nejen ve výrobě letadel, ale také ve školení pilotů. Kromě moderních letounů, jako je Aero L-39NG, patří ke klíčovým součástem výcviku i špičkové simulátory. Ty umožňují pilotům procvičovat složité manévry a krizové situace v bezpečných podmínkách. Nejnovějším příkladem pokroku v této oblasti je simulátor letounu L-39 Skyfox, který vyvinula společnost VR Group. Tento simulátor nyní získal osvědčení typové způsobilosti od Ministerstva obrany ČR, čímž se stává plně uznávaným nástrojem pro výcvik pilotů.
reklama
Certifikace Ministerstva obrany potvrzuje, že simulátor splňuje mezinárodní standardy a může být využíván jako plnohodnotná alternativa ke skutečnému letounu. „Proces získání osvědčení je poměrně náročný. Ministerstvo nejprve důkladně prověřilo naše vývojové a výrobní procesy. Bylo nutné získat celou řadu samostatných certifikací, například v oblastech projektování, výroby a testování letecké techniky,“ uvedl Vít Ryška, předseda představenstva VR Group.
Simulátor Aero L-39 Skyfox prošel náročným testovacím procesem rozděleným do dvou fází. V první fázi, označované jako objektivní testování, byly klíčové parametry ověřovány pomocí automatizovaných systémů. Ty kontrolovaly například odezvu systému, přesnost matematického modelu a shodu fyzikálních parametrů s reálným letounem.
Ve druhé fázi, tzv. subjektivním testování, simulátor posuzovali zkušení piloti. Simulované lety zahrnovaly všechny fáze provozu, od vzletu přes akrobatické manévry až po přistání. Tato část testování zajišťuje, že chování simulátoru odpovídá skutečnému letounu nejen technicky, ale i z pohledu pilotů.
Simulátor splňuje normy Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), což zaručuje vysokou přesnost simulace. „Kabina simulátoru je přesnou replikou reálného letounu a matematický model pohybu splňuje přísná kritéria. Chování simulátoru odpovídá realitě s tolerancí v jednotkách procent,“ vysvětlil Ryška. Součástí simulátoru je také pokročilá vizuální technologie, která umožňuje simulaci různých povětrnostních podmínek – od deště a mlhy po sněžení – a to ve dne i v noci.
Získaná certifikace znamená ukončení vývojové fáze simulátoru a přípravu na jeho sériovou výrobu. Ta bude záviset na poptávce po výcvikových systémech, které doplňují dodávky letounů. Simulátor L-39 Skyfox tak rozšiřuje možnosti výcviku pilotů v Česku i zahraničí a přispívá k dalšímu rozvoji českého leteckého průmyslu.
Pane ministře Kupko, jak dlouho ještě hodláte tolerovat provoz ukrajinských vozidel bez technických kontrol na území české republiky? Myslíte, že se chováte s péčí řádného hospodáře? Stanice STK jsou kapacitně připraveny provést kontroly UA vozidel, ale vy evidentně tolerujete jednu skupinu cizích...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.