Piloti budou nově trénovat na novém simulátoru pro Lišku z Vodochod

13.01.2025 13:21 | Monitoring

Česká republika má dlouhou tradici nejen ve výrobě letadel, ale také ve školení pilotů. Kromě moderních letounů, jako je Aero L-39NG, patří ke klíčovým součástem výcviku i špičkové simulátory. Ty umožňují pilotům procvičovat složité manévry a krizové situace v bezpečných podmínkách. Nejnovějším příkladem pokroku v této oblasti je simulátor letounu L-39 Skyfox, který vyvinula společnost VR Group. Tento simulátor nyní získal osvědčení typové způsobilosti od Ministerstva obrany ČR, čímž se stává plně uznávaným nástrojem pro výcvik pilotů.

Piloti budou nově trénovat na novém simulátoru pro Lišku z Vodochod
Foto: VR Group
Popisek: Simulátor L-39 Skyfox

Certifikace Ministerstva obrany potvrzuje, že simulátor splňuje mezinárodní standardy a může být využíván jako plnohodnotná alternativa ke skutečnému letounu. „Proces získání osvědčení je poměrně náročný. Ministerstvo nejprve důkladně prověřilo naše vývojové a výrobní procesy. Bylo nutné získat celou řadu samostatných certifikací, například v oblastech projektování, výroby a testování letecké techniky,“ uvedl Vít Ryška, předseda představenstva VR Group. 
 
Simulátor Aero L-39 Skyfox prošel náročným testovacím procesem rozděleným do dvou fází. V první fázi, označované jako objektivní testování, byly klíčové parametry ověřovány pomocí automatizovaných systémů. Ty kontrolovaly například odezvu systému, přesnost matematického modelu a shodu fyzikálních parametrů s reálným letounem.
 
Ve druhé fázi, tzv. subjektivním testování, simulátor posuzovali zkušení piloti. Simulované lety zahrnovaly všechny fáze provozu, od vzletu přes akrobatické manévry až po přistání. Tato část testování zajišťuje, že chování simulátoru odpovídá skutečnému letounu nejen technicky, ale i z pohledu pilotů.
 
Simulátor splňuje normy Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), což zaručuje vysokou přesnost simulace. „Kabina simulátoru je přesnou replikou reálného letounu a matematický model pohybu splňuje přísná kritéria. Chování simulátoru odpovídá realitě s tolerancí v jednotkách procent,“ vysvětlil Ryška. Součástí simulátoru je také pokročilá vizuální technologie, která umožňuje simulaci různých povětrnostních podmínek – od deště a mlhy po sněžení – a to ve dne i v noci.
 
Získaná certifikace znamená ukončení vývojové fáze simulátoru a přípravu na jeho sériovou výrobu. Ta bude záviset na poptávce po výcvikových systémech, které doplňují dodávky letounů. Simulátor L-39 Skyfox tak rozšiřuje možnosti výcviku pilotů v Česku i zahraničí a přispívá k dalšímu rozvoji českého leteckého průmyslu.
 

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Evropská unie prosazuje šmírování vaší soukromé komunikace přes mobil

Je to pravda? Aspoň to tvrdí Okamura. A jestli ano, nemyslíte, že je to dost přes čáru? A kdo jako přesně by měl podle EU mít právo číst soukromou korespondenci? A to jako kohokoliv, jen tak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Násilí? Incident kolem STAČILO! dokonal ministr Rakušan

9:47 Násilí? Incident kolem STAČILO! dokonal ministr Rakušan

Na předsedu STAČILO! Daniela Sterzika (alias Vidláka) se zaměřil již několikrát trestaný influencer …