Akciová společnost se tvoří složitou legislativní cestou a ministerstvo dopravy by muselo přijít se samostatným zákonem, aby si nad ní udrželo kontrolu. Společnost by jinak automaticky spadla pod ministerstvo financí. Naopak pro vznik státního podniku je potřeba jen souhlas vlády a ministerstvu dopravy nad ním zůstane kontrola.
"Důležité je, že takový podnik bude moci využít mimorozpočtových financí," řekl deníku ministr. ŘSD disponuje majetkem v hodnotě asi 400 miliard korun, který umožní půjčky na trzích. Podle šéfa ŘSD Reného Poruby se již nyní hledají možnosti, jak s majetkem podnikat. V úvahu podle něj připadají třeba služby na dálničních odpočívadlech.
Platy zaměstnanců se zlepší
Změna na státní podnik umožní i lepší odměňování zaměstnanců, zejména odborníci totiž dosud často odcházeli kvůli nízkým tabulkovým odměnám. ŘSD bude moci po transformaci vydávat také vlastní dluhopisy, kvůli tomu se na něj převedou příjmy z mýtného a dálničních známek, které nyná končí ve Státním fondu dopravní infrastruktury.
Celý proces přeměny by měl začít ještě letos. "Není to ale jen o právní restrukturalizaci. Pokud si někdo myslí, že se přes noc vyřeší všechny problémy, tak je na hlubokém omylu. Je to i o faktické restrukturalizaci fungování,“ řekl E15 Poruba.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: aš, čtk