Průzkumná verze L-29 R, vyvinutá pod krycím názvem „Oko“, byla odvozena z cvičného letounu L-29 a přinesla významná vylepšení. „Speciální kontejner obsahující fotografická zařízení byl umístěný pod pilotní kabinou na spodní straně trupu,“ uvedla Radka Černá, tisková mluvčí společnosti Aero Vodochody. Letoun byl vybaven leteckými fotoaparáty pro šikmé a svislé snímkování terénu, a díky přídavným palivovým nádržím instalovaným na koncích křídel byl jeho dolet prodloužen, což z něj činilo ideální stroj pro průzkumné mise.
Mezi lety 1963 a 1974 bylo vyrobeno celkem 3 665 kusů letounu L-29 ve všech variantách. Kromě průzkumné verze L-29 R vznikly i další speciální verze, jako například akrobatická varianta L-29 A a jednomístná verze pro pokročilý výcvik L-29 RS.
Aero Vodochody, významný hráč v oblasti leteckého průmyslu, pokračuje v tradici inovací a technického pokroku. Společnost se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizaci vojenských a civilních letadel, přičemž si udržuje silnou pozici na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. „Díky úspěchům letounů jako L-39 Albatros a nového modelu L-39NG Aero upevňuje svou pozici v oblasti vojenského letectví a spolupracuje na řadě projektů i s civilními výrobci,“ uzavřela Černá.
Toto významné výročí je příležitostí připomenout si nejen technické úspěchy Aero Vodochody, ale také přínos československého leteckého průmyslu k celosvětovému pokroku v oblasti letectví.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.