„Od rady jsem dostal za úkol sejít se se zástupci Metrostavu a do konce týdne podepsat dohodu," řekl Nouza. Na jejím základě Praha odešle dlužnou částku a stavební firma začne pravděpodobně od pondělí znovu stavět.
Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR v pátek po několika týdnech jednání uložil Praze povinnost zaplatit čtyři miliardy, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Po zaplacení zmíněných 2,7 miliard má Praha dalších 1,34 miliardy proplácet postupně v průběhu stavby.
Arbitráž o Blanku bude ještě pokračovat
Stavební firma musí podle rozhodnutí arbitrů dokončit stavbu do pěti měsíců. Arbitráž tím ale nekončí. Metrostav totiž minulý týden rozšířil žalobu o další miliardu, mimo jiné za problematický Trojský most. Další soudní líčení bude 4. června.
Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné. Arbitři ale v pátek rozhodli, že smlouvy platí.
Zprovoznění Blanky v září nejisté, spíše až koncem roku
Pětiměsíční lhůta pro dostavbu tunelu nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz. Navíc klíčovou zakázku na stavbu velínů dnes rada znovu odložila. Už nyní některé zdroje neoficiálně mluví o tom, že se Blanka rozjede až na konci roku. Náměstek Nouza ale v rozhovoru řekl, že se dá vše stihnout. Stále věří v zářijový termín zprovoznění tunelu.
Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně a sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice ale tento termín zpochybňuje. Náklady na stavbu tunelu se postupně vyšplhaly až na zhruba 36 miliard korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam, čtk