Kupka ve svém otevřeném dopise na serveru Aktuálně.cz reaguje na stížnosti cyklistů ohledně změny v nedávno přijatém pravidlu o 1,5 odstupu automobilu při předjíždění cyklisty. Nově by nemusela být tato vzdálenost dodržována při rychlosti do 30km/h.
„Změna zákona, která umožní řidičům motorových vozidel předjet cyklistu v nižší rychlosti než 30 km/h bez dodržení fixního odstupu 1,5 metru, ale za dodržení všech pravidel pro bezpečné předjíždění, rozhodně není namířena proti cyklistům a jejich bezpečnosti na silnicích. Jsem přesvědčen, že při tomto snížení rychlosti je možné bezpečně předjet i bez paušálního 1,5 metru,“ uvádí Kupka s tím, že sám je vášnivým cyklistou.
Podle policejních statistik je navíc počet případů, kdy automobil nedostatečným odstupem způsobil dopravní nehodu, poměrně nevýznamný. „Podle policejních statistik došlo v loňském roce k 4163 nehodám cyklistů šetřeným ze strany Policie ČR. Podle dat policie 67 % nehod zavinili sami cyklisté. Pokud nehodu způsobili motoristé, pak nejčastěji proto, že cyklistovi nedali přednost v jízdě, dále pak nevěnováním se řízení nebo nezvládnutím řízení,“ vysvětluje Kupka.
„Předjížděním bez dostatečného bočního odstupu v uplynulých 12 letech podle policejních statistik způsobili motoristé 370 nehod cyklistů a v dalších 668 případech nehodu cyklistů ohrožením při předjíždění způsobili, aniž by bylo v protokolech uvedeno, zda se jednalo o nedostatečný boční odstup. V posledních 12 letech tedy došlo v průměru k 86 nehodám ročně, které byly nebo mohly být způsobeny předjížděním cyklisty bez dostatečného bočního odstupu. Od roku 2014 se přitom počet nehod s účastí cyklistů stabilně drží nad 4 tisíci ročně,“ píše Kupka, že nedostatečný boční odstup není jedním z hlavních důvodů dopravních nehod cyklistů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma