Akce, během níž cyklisté vyrazí do pražských ulic a na hlavní průtahy centra, se podle pořádajícího spolku AutoMat bude snažit ukázat „důležitost jízdního kola v kontextu udržitelného rozvoje“.
„Valné shromáždění OSN ustanovilo 3. červen jako den, kdy by všechny státy světa měly ocenit kolo jako unikátní, všestranný a hlavně ekologicky čistý dopravní prostředek. I my ho pravidelně slavíme. Letos tak učiníme v neděli 5. června, kdy v pravé poledne vyjedeme z Karlína spolu se zástupci ambasád na Světovou cyklojízdu pražskými ulicemi,“ zve spolek své příznivce na akci.
Cyklojízda má započít v poledne v karlínských kasárnách a cyklisté poté pojedou přes Bulhar a magistrálu kolem Vltavské do Argentinské ulice a přes Most Barikádníků. Následně odbočí na Povltavskou ulici, projedou Libní a přes Rohanský ostrov chtějí dojet k Revoluční a následně se přes náměstí Republiky a Křižíkovu vrátit do Kasáren Karlín zhruba po dvou hodinách od začátku akce.
Akci budou doprovázet tyto uzavírky:
Cyklojízda se bude konat za podpory Informačního centra OSN a velvyslanectví hned několika zemí. Kromě sousedního Polska akci podporuje velvyslanectví Dánska, Lotyšska, Nizozemska, Norska, Spojeného království, Švédska, Finska a Slovinska.
Po samotné jízdě centrem Prahy se má odehrávat doprovodný program, kde se bude například hovořit o tom, jak ostat více lidí na kola či se lidé například budou moci zastavit u stánku propagace elektromobility, kterou připraví ambasáda Nizozemska. Kromě eletromobility budou Nizozemci propagovat také odstup 1,5 m při předjíždění cyklistů.
AutoMat se přitom netají, že důvodem akce jsou i politické důvody a půjde o lobbing před letošními komunálními volbami. „Vzhledem k tomu, že je rok 2022 rokem komunálních voleb, rádi bychom otevřeli téma podpory cyklodopravy jako téma hodné všeobecného zájmu politiků a političek (nehledě na stranickou příslušnost). Světová Cyklojízda 2022 by měla ukázat, že občané a občanky Prahy kola využívají stále hojněji a považují je za městský dopravní prostředek budoucnosti,“ píše spolek k akci.
Jízdou na kole podle aktivistů dochází k vítězství nad covidem. „Důležitost kola byla zvýrazněna i přetrvávající pandemií nemoci covid-19: Například v Praze stoupl počet cyklistů a cyklistek v první vlně pandemie na oficiálních sčítáních o cca 67 %, ve druhé vlně dokonce o více než 100 %. Kolo tak evidentně – mimo boje s klimatickou změnou a znečištěním – představuje zásadní prostředek i pro boj s covidem,“ vysvětlují.
Jmenují však, že je podpora cyklistiky v Praze nedostatečná, jelikož nedochází k podpoře opatření jako ve některých jiných městech, z nichž jmenují například Paříž či Brusel a ukazují třeba na snížení maximální rychlosti na 30 km/h.
Podpora cyklistiky v Praze je přitom nemalá již nyní, byť podle kritiků leckdy na úkor motoristů i samotných cyklistů. Přestože jsou mnohé cyklopruhy na vytížených komunikacích v Praze značně nevyužívané a cyklisté dávají přednost spíše bezpečnějším cyklostezkám, řešení, které na mnoha místech značně komplikuje dopravu zúžení či rovnou zrušením jízdních pruhů přetrvává a vedení Prahy s ním počítá i nadále. Na cyklodopravu šla včetně letošních 245 milionů od roku 2019 už více než miliarda korun.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rak
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.