Přibližně měsíc před říjnovými volbami v roce 2017 to vypadalo, že za jasně vedoucím hnutím ANO Andreje Babiše na prvním místě připadne druhé a třetí místo ČSSD a KSČM a agentury Median, STEM či CVVM jim shodně předvídaly zisk kolem 12–13 %. O měsíc později ve volbách získaly ve skutečnosti tyto levicové strany každá pouze kolem sedmi procent.
Opačně tomu bylo u Pirátů či SPD. Ty průzkumy značně podhodnocovaly. Stejné agentury připisovaly Pirátům či SPD shodně kolem 6 %, o něco blíže skutečnosti byl STEM a STEM/MARK, který věštil osm procent pro SPD. Ve skutečnosti ve volbách obě strany získaly hlasů daleko více a obě překročily deset procent.
Je zajímavé, že podobné rozpory s realitou se ukazovaly i v průzkumech prováděných týden před volbami. Třeba vítěznému hnutí ANO agentura Median v roce 2017 přiřkla 25 % hlasů, u voleb pak voliči hnutí současného premiéra Andreje Babiše vystřelili bez mála k třicetiprocentnímu zisku.
Jednotlivé agentury byly a často bývají právě z důvodů nepřesnosti svých odhadů často obviňovány z manipulování s výsledky a uplácení. Podle expertů může být ale důvod i jiný. „Jak o tom debatujeme v rámci našeho profesního sdružení SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), docházíme k tomu, že největší rozdíl je pravděpodobně dán metodou sběru, tedy tím, jak hledáme a oslovujeme respondenty, tedy telefonicky, osobně, po internetu či kombinovaně,“ uvedl pro deník Echo24 analytik společnosti Kantar Pavel Ranocha s tím, že roli mohou hrát i další faktory, jako jsou údajně například nerozhodnutí voliči.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: AZy
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.