Mezi pilotní projekty patří VRT Polabí z Prahy-Běchovic do Poříčan a VRT Moravská brána z Přerova do Ostravy-Svinova. Prvně jmenovaná trať je součástí VRT Praha – Brno, půjde o první vysokorychlostní traťový úsek v České republice. Na základě dílčích výstupů ze studie proveditelnosti bylo letos v dubnu zahájeno zadávací řízení na vypracování dokumentace pro územní řízení (DÚR). Zmíněný úsek začne v železniční stanici Praha-Běchovice a skončí zapojením do stávajících traťových úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk město. Výběr zpracovatele dokumentace je založen na aplikaci metody Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), která staví do popředí zejména kvalitu plnění, a ne pouze nejnižší nabízenou cenu.
Letos v srpnu pak Správa železnic zahájila soutěž na DÚR první části VRT Moravská brána. Součástí tendru je mimo DÚR vysokorychlostní trati od Prosenic do Hranic na Moravě také zpracování dokumentace vlivů záměru na životní prostředí (EIA) nebo zapracování požadavků příslušných úřadů a veřejnosti. Obdobný tendr na druhou část VRT Moravská brána, vedoucí od Hranic na Moravě do Ostravy-Svinova, bude následovat. Další zakázky na DÚR jednotlivých provozních úseků VRT, zejména na rameni Praha – Brno, jsou v přípravě.
VRT Praha – Drážďany má dokončenou studii proveditelnosti
Hotová je již studie proveditelnosti na výstavbu nového železničního spojení mezi Prahou a Drážďany. „Dokončení studie proveditelnosti nijak nezbrzdilo rozvázání smlouvy s původním zpracovatelem, sdružením firem CEDOP+EGIS. Ihned po schválení studie, které očekávali také naši kolegové z DB Netz, bude následovat pokračování investiční přípravy přeshraniční části stavby mezi Ústím nad Labem a Heidenau i mezi Prahou a Lovosicemi/Litoměřicemi,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V rámci přípravy nového železničního spojení Prahy a Drážďan už vyhlásila DB Netz AG spolu se Správou železnic veřejnou soutěž na projekční práce ve stupni dokumentace pro vydání rozhodnutí o umístění stavby (DÚR) na samotný Krušnohorský tunel, komplexní pojištění projektu, jeho vedení a na společnost vykonávající funkci hlavního projektanta. DÚR přeshraničního úseku by měla být zpracována do roku 2024.
Foto: Deutsche Bahn
První architektonická soutěž na novou stanici vysokorychlostních vlaků
Dalším milníkem v přípravě VRT bylo na začátku září vypsání první architektonické a urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železniční dopravy, a to na stanici Praha východ. Ta se bude nacházet jižně od městyse Nehvizdy na první projektované VRT Polabí. Architekti, urbanisté a dopravní inženýři mají za úkol navrhnout koncepci a podobu nového dopravního terminálu na okraji Prahy. Kromě samotného nádraží by měly návrhy zahrnovat i přestup na regionální autobusovou dopravu, záchytné parkoviště i nové napojení na dálnici D11. Stejně tak budou obsahovat i představu o podobě širšího okolí nového nádraží a možnostech jeho využití. Vítězný návrh, který vzejde ze soutěže, představí Správa železnic na počátku příštího roku. Stejný postup bude uplatněn i pro ostatní stanice ležící na vysokorychlostních tratích.
Průzkumy a zaměření terénu
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová