17. prosince dostane Česká republika předčasný vánoční dárek. První dálniční úsek na D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou postavila a bude provozovat soukromá firma a stát za její užívání bude platit. Provozovatelem dálničního úseku je společnost Vinci Construction CS. Její generální ředitel Martin Borovka byl hostem 20 minut Radiožurnálu.
Martin Borovka si celým úsekem dálnice projel a zkonstatoval, že je prakticky hotovo. Už se jen dočišťuje. „Už jenom opravdu uklízíme. Dolaďujeme, jsme ve fázi provozních zkoušek, takže je stavba průjezdná. Jsme připraveni 17. prosince otevřít,“ podělil se o svou radost Borovka.
Společnost Vinci Construction CS pracovala na dálničním díle formou projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru – tedy PPP – nikoli poprvé. Již má za sebou podobný projekt na Slovensku mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Byly se stavbou dálnice mezi Příbramí a Pískem nějaké problémy? „Narazili jsme na řadu problémů, které se během přípravy a výstavby staly, ale s takovými problémy si umíme běžně poradit. Prostě není stavba bez problémů, to je náš denní chleba,“ mávl rukou Borovka.
Forma PPP u stavby dálnice je v České republice neozkoušený koncept. Společnost Vinci Construction CS zprovoznila 48 kilometrů dálnice, stát ji nyní bude nejen splácet, ale také hradit údržbu. Kolik do takového projektu musela společnost Vinci Construction CS investovat? „Investiční náklady se pohybují v řádu 12 miliard korun na 32 kilometrů nové dálnice a 16 kilometrů velké opravy současných úseků dálnice D4,“ spočítal to státní kase Borovka.
Forma spolupráce PPP znamená, že stát začne společnosti Vinci Construction CS splácet jak vykonanou práci, tak i samotné provozování dálničního úseku. Kolik to bude daňové poplatníka stát, když prvotní investice byla 12 miliard? „Každý roky bude stát splácet 1,3 miliardy korun a zhruba ho to vyjde nad 30 miliard korun,“ řekl Borovka s tím, že splácet bude stát, tedy daňový poplatník, dlouhých 25 let. Ale Borovka upozornil, že v ceně je i provozování dálnice. „Je podstatné říci, že v tom je i údržba. Dálnice budeme státu předávat zpátky po těch pětadvaceti letech v perfektním stavu,“ dodal Borovka rychle.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marian Kučera