Studenti bojují proti státní maturitě. Napsali dopis Dobešovi

14.07.2011 21:16 | Zprávy

Studenti jsou nespokojeni s podobou státních maturit a v otevřeném dopise ministru školství Josefu Dobešovi žádají změny. Nejvíce námitek mají k maturitě z českého jazyka a literatury. Dopis na internetové stránce Maturantiproti.cz již podepsalo přes 14 tisíc studentů.

Studenti bojují proti státní maturitě. Napsali dopis Dobešovi

Otevřený dopis vznikl už 13. června a nachází se na webu maturantiproti.cz. Podepsalo ho již 14205 studentů a dalším podpisům je stále ještě otevřený. Na webu se nachází i dopis nespokojených učitelů a spousta doplňujících dokumentů. Maturant zde může rovněž vyplnit formulář pro odeslání stížnosti.

Studenti si stěžují zejména na podobu maturity z českého jazyka a literatury. Vadí jim, že se zde objevila spousta nejednoznačných otázek, a výsledek pak neodpovídal schopnostem studentů. Otázky s nejednoznačnými odpověďmi se objevovaly hlavně v základní variantě. Často tak nastala situace, že se studenti potili na základní verzi a vyšší úroveň pak zvládli s předstihem.

Kdy porodí vlčice?

Některé otázky byly navíc irelevantní. Například kdy vlčice nejpozději porodí mláďata, když se páří v lednu a v únoru a je březí 63 až 64 dnů. Otázka byla součástí testu z českého jazyka.

Studenti si v dopise rovněž stěžují, že ani nemůžou veřejně oponovat k jednotlivým úlohám. „Domníváme se, že výchova a vzdělávání (tedy základní úkoly školství) by v demokratické společnosti měly mimo jiné vést ke kritickému myšlení a ke schopnosti vyjádřit svůj nesouhlas. A středoškolské vzdělání máme zakončit poslušným mlčením, přestože mnohé úlohy považují za sporné i odborníci?" zlobí se autorka dopisu Dana Večerková.

Dostali jste se na vysokou? Neradujte se, možná jste neodmaturovali..

Nepříjemná byla i doba zpracování výsledků. Didaktické testy proběhly na začátku června a výsledky se studenti dozvěděli až 20. června. Často tedy už věděli, zda uspěli u přijímaček na vysokou školu, ale stále neznali výsledky maturit. Navíc, pokud by státní maturitu neudělali, nemohli by jít v příštím roce na vysokou školu, neboť náhradní termín státních maturit je až po zápisu.

Příprava státních maturit stála státní pokladnu už 1,5 miliard korun, valné zlepšení však nepřinesla. Většina vysokých škol se rozhodla nezohledňovat, zda má student vyšší či základní maturitu a téměř všichni studenti si tak pragmaticky zvolili základní variantu. To tedy zmařilo záměr CERMATu vytvořit dvě varianty maturit pro studenty učilišť a gymnazisty.


Čtěte více:


Otevřený dopis ministrovi školství Mgr. Josefu Dobešovi k nové státní maturitě

Vážený pane ministře,

jako letošní maturanti vyjadřujeme hlubokou nespokojenost s průběhem a kvalitou nové státní maturity, zejména v předmětu český jazyk a literatura.

Mrzí nás, že naše úspěšnost/neúspěšnost u maturity (zejména v tomto předmětu) nebude vypovídat nic o našich znalostech a schopnostech, jako tomu bylo alespoň na většině škol doposud.

Žádáme Vás, aby byla znovu otevřena diskuze o nutnosti jednotných celostátních maturit, aby tato diskuze byla vedena především s odbornou veřejností a bylo znovu zváženo, zda nelze stanovených cílů dosáhnout vhodnějšími a efektivnějšími opatřeními.

Dále Vás žádáme, aby v (nejhorším) případě pokračování maturit podle letošního modelu byla provedena náležitá kritická analýza všech částí letošních maturit a byly z ní vyvozeny patřičné změny. Žádáme, aby se v úvahu braly zejména připomínky a rozbory odborné veřejnosti, nikoliv pouze interní analýzy CERMATu.

Například počet nejednoznačných a nesmyslných otázek v testu z českého jazyka a literatury na základní úrovni nelze přehlížet! Obáváme se, že v tomto testu mohli hůře uspět ti, jejichž znalosti a schopnosti by se v objektivně lépe postavených testech ukázaly jako nadprůměrné, než studenti s průměrnými znalostmi a schopnostmi.

Upozorňujeme, že pokud maturita zůstane v této podobě, může to vést k rapidnímu zhoršení kvality výuky a demotivování studentů k zodpovědnému studiu.

Také jsme velmi znepokojeni nemožností veřejné oponentury k jednotlivým úlohám ve všech testech. Domníváme se, že výchova a vzdělávání (tedy základní úkoly školství) by v demokratické společnosti měly mimo jiné vést ke kritickému myšlení a ke schopnosti vyjádřit svůj nesouhlas. A středoškolské vzdělání máme zakončit poslušným mlčením, přestože mnohé úlohy považují za sporné i odborníci?

Naposledy Vás žádáme o zvážení kompetencí CERMATu pokračovat v přípravě státních maturit, ukazuje-li se, že svoji základní úlohu - připravit odpovídající novou státní maturitu - nezvládlo. Žádáme, aby snad dobré technické zajištění celé akce nebylo vyzdvihováno na úkor hodnocení obsahu maturit.

Byli bychom rádi, kdyby si příští maturanti svých maturitních vysvědčení už zase mohli vážit.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor:

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…