Obecně dost opomíjenou, ale velmi zásadní záležitostí začíná nejnovější přehled mediálních zajímavostí. „Na portálu flowee, který se věnuje počítačovým technologiím a soudobé komunikaci, lze pod titulkem ‚Expert představuje deset důvodů, proč vymazat své účty na sociálních sítích‘ nalézt článek pana Luboše Hegera. Jde o velice zajímavý text, jenž čtenářům přibližuje názor jistého Jarona Laniera. Tenhle spisovatel a hudebník, ale především známý americký odborník na počítače je považován za jednoho z tvůrců pojmu virtuální realita. Je to zkušený člověk, narodil se v roce 1960 a celý život žije počítači, čímž chci říct, že jeho slovo má docela váhu. A v tomhle článku je parafrázován jeho původní text, v němž píše, jakým způsobem sociální sítě manipulují se svými uživateli,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Jde o něco, co nás obklopuje na každém kroku. „Každý jsme si prošli zkušeností, kdy jste v nějakém internetovém obchodě koupili třeba manželce šperk k Vánocům nebo bačkory pro tchyni a od té chvíle se vám po určité poměrně dlouhé období při každém otevření jakéhokoli portálu vysunuly odněkud reklamy na šperky nebo na bačkory, protože internet si nás pamatuje jako uživatele určitého typu komodity. Na první pohled to může být i komické, trochu to obtěžuje, ale nějak to odklikáte. Na druhou stranu vás to docela manipuluje a vnucuje vašemu chování určitou spotřebitelskou prioritu, kterou ale už nepotřebujete. Neodpovídá už vaší okamžité potřebě, ale odpovídá potřebě toho výrobce, distributora, prodejce nebo obecně obchodnímu zájmu, který za tím stojí. To je věc, kterou každý, co využíváme internet, známe,“ poukazuje mediální analytik.
Technologie nebezpečná pro jakoukoli sociální komunikaci
Jaron Lanier ale považuje za podstatné, že tvůrci sociálních sítí v podstatě vědomě modifikují a infikují své uživatele, říkají tomu dávkou dopaminu. „Tedy určitým typem inspirace nebo motivace k nějakému chování. Tím vlastně ovlivňují váš mozek, vaše jednání. To, prosím, není konspirační teorie, jak by si někdo rád představoval, ale skutečnost. Lanier doslova píše, že když ten hypnotizér, který stojí na druhé straně technologického řetězce, kterého neznáte a nemusí to být zrovna výrobce určitého typu šperku nebo bačkor, ale někdo, o němž nevíte, pro koho pracuje nebo jaké zájmy zastává, ale on vás stejně hypnotizuje tímto způsobem za účelem, který neznáte. Tohle je technologie, která se k nám řítí všemi cestami a je pro budoucnost jakékoli sociální komunikace velice nebezpečná,“ myslí si Petr Žantovský.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník