Tak to chodí v komunální politice. Příběh z Krkonoš s podnikavým starostou a miliony od Němců, které nikdo neviděl

02.11.2014 8:59 | Zprávy

Málokde měli před uplynulými komunálními volbami tak konkrétní téma jako ve vyhledávaném českém horském letovisku – Peci pod Sněžkou. Rozhořel se tam spor o peníze od automobilky BMW. Pro jiná města by šlo o zanedbatelnou sumu, pro horské městečko to jsou nemalé peníze.

Tak to chodí v komunální politice. Příběh z Krkonoš s podnikavým starostou a miliony od Němců, které nikdo neviděl
Foto: Hans Štembera
Popisek: Lyžaři, ilustrační foto

Proti sobě se tak postavili dvě znesvářené strany místních boudařů a podnikatelů v cestovním ruchu. Jedni kandidovali pod hlavičkou sociální demokracie a nezávislých kandidátů Žijeme Sněžkou. Druzí, soustředění okolo peckého starosty Alana Tomáška, jako sdružení nezávislých kandidátů Sněžka. Téma je i po volbách stále živé.

V roce 2011 v zimě pořádalo BMW v Peci pod Sněžkou velkou akci na podporu své značky BMW xDrive. Během té doby jednali zástupci BMW se starostou a podle tvrzení Žijeme Sněžkou jej oslovili s tím, že by měli zájem stát se partnery. S tímto návrhem pak předstoupil dle vyjádření části místních aktivistů starosta Alan Tomášek na zastupitelstvo.

„Podle jeho slov měla spolupráce probíhat tak, že někde po městě a v lyžařském středisku budou vystaveny vozy BMW s pohonem xDrive, na plochách města bude jejich propagace, dokonce měly být na kanálech v ulicích loga BMW. Uběhlo několik týdnů a na dalším zastupitelstvu jsem se coby zástupce opozice osobně dotázal starosty, jak pokračuje ta věc s partnerstvím s BMW. Starosta na poradě zastupitelstva sdělil, že BMW si vybrala k partnerství jen firmu místního významu, která provozuje bobovou dráhu - společnost Sivia CZ. Město, za které jednal v tomto případě pouze sám starosta, se tak nechalo zcela nepochopitelně vyšachovat z tak lukrativního uzavření dlouhodobého partnerství a přenechalo zcela záměrně nejvýznamnějšího partnera v regionu soukromému subjektu,“ popisuje příběh Luboš Brát, předseda hnutí Žijeme Sněžkou.

Místo města se podle informací Žijeme Sněžkou stali partnery bavorské automobilky Relaxpark – bobová dráha zmiňovaná Sivia CZ. „Firmu Sivia CZ provozuje Jiří Karlík, starostův nejbližší kamarád ve městě. Pak restaurace Bullbar, jejímž majitelem je starosta Tomášek, a lyžařská škola Happy Hill Sochor, kterou provozuje Blanka Sochorová, zastupitelka zvolená za stranu Alana Tomáška,“ tvrdí sdružení Žijeme Sněžkou.

Podle informací tohoto místního hnutí si následně Sivia CZ, která se stala hlavním partnerem BMW, pronajala od města lukrativní pozemek na točně u sjezdovky Javor v centru lyžařského areálu v Peci pod Sněžkou a další billboardové plochy. A BMW se začalo všude prezentovat jako oficiální partner Pece pod Sněžkou. Přestože není oficiálním partnerem města. Navíc prý BMW na propagaci využívá logo města „Pec pod Sněžkou, horské město v pohybu“ a za využívání tohoto brandu neplatí městu vůbec nic.

Z kopií smluv podle vyjádření hnutí Žijeme Sněžkou vyplývá, že Sivia si pronajímá lukrativní část pozemku na točně v zimním areálu ve výměře 2 krát 2 metry. Ve skutečností je ale prosklený box s automobilem BMW pro vozidlo 5krát větší - o rozměrech 3,5 krát 5,5 metrů, tedy 19 metrů čtverečních.

Plochy (prosklený box a dva billboardy na městských budovách od města) si Sivia CZ pronajímala podle kopie nájemní smlouvy za cenu 352 tisíc korun bez DPH ročně. „Billboardy jsou pronajaty za cenu 6 000 korun ročně, což je asi desetina běžné komerční hodnoty,“ tvrdí lidé ze Žijeme Sněžkou. A pokračují, že ze znaleckého posudku, oceňujícího firmu Sivia CZ, uveřejněného v obchodním rejstříku, vyplývá, že výnosy z reklamy od uzavření partnerství s BMW stouply z cca 700 tisíc korun ročně na 3 miliony 900 tisíc ročně bez DPH. Plnění firmě Sivia CZ od BMW je tam jasně popsáno znalcem jako dominantní zdroj příjmů. „Kdyby pan starosta neodmítl partnerství města s BMW přímo a nepřehrál jej svému kamarádovi Jiřímu Karlíkovi, tyto částky by šly do obecního rozpočtu,“ stojí v odpovědích hnutí Žijeme Sněžkou na otázky Parlamentníchlistů.cz.

K reklamě na BMW byly využity i kabinky lanovky na Sněžku, která opět patří městu. A podle Žijeme Sněžkou na tom město také pravděpodobně tratí a část peněz zůstává opět na kontě Sivia CZ.

Kritizovaný starosta Pece Alan Tomášek oproti svým oponentům tvrdí, že v případě BMW nikdy nešlo o podporu města, ale lyžařského střediska. „Nikde v lyžařských střediscích nemá automobilka smlouvu s městem, vždy jen s lyžařským areálem. Ten byl však v našem případě v roce 2011 v rozkladu a nebyl schopen akci zajistit, ani garantovat její průběh po dobu tří let. Proto tuto akci zajistila firma Sivia, která již před tím dva roky spolupracovala na podobné akci s automobilkou Škoda,“ tvrdí Alana Tomášek.

Města jako Špindlerův Mlýn, kde je Audi, ani Jánské Lázně a Černý Důl, kde je Ford, nemají podle Tomáška z těchto reklam žádné peníze. Stejně tak je tomu i v sousední Velké Úpě, kde má reklamu automobilka Subaru.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jaroslav Šťastný

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zmocněnkyně Šimáčková odpůrcům Istanbulské úmluvy: ZLO. Zastrašit se nenechám

23:28 Zmocněnkyně Šimáčková odpůrcům Istanbulské úmluvy: ZLO. Zastrašit se nenechám

Zastrašit se nenechám, vzkazuje vládní zmocněnkyně Klára Šimáčková Laurenčíková Alianci pro rodinu (…